søndag 28. desember 2008

Hvordan er det med den der selen for tida?

Hvordan ligger vi an med de der pelsdemonstrantene for tida? Og hva med selen, hvor ligger den på save an animal of your choice-børsen?



Jeg fikk selskinnsstøvletter til jul. De er noe av det varmeste, fineste jeg har sett, og når jeg tråkker rundt er det like deilig som å gå i UGGs, minus skammen som kommer med utdaterte motesko.



Men så var det det med pels, da. Før jul var jeg på middag i Uelandsgate, en av gjestene sa Skal vi ikke ut på Grünerløkka likevel? Det er jo så sinnssykt kaldt, da kunne jeg jo hatt på meg pelsen. Sist hun hadde hatt med seg loppemarkedsjakka i Thorvald Meyersgate, hadde fulle folk skjelt henne ut. Nå visste hun bedre.

Kommer fulle folk til å løpe etter meg også? Kommer de til å kjefte og smelle og si at jeg går rundt og tråkker i selunger som har blitt ishakka i hodet? Jeg håper jo ikke jeg gjør det, men hva vet jeg, jeg var ikke der. Må jeg passe meg for maling og spraybokser? Lar de seg lure, de sinna, hvis jeg forteller at akkurat disse selene var kjeeeempegamle, de hadde levd et godt liv i en dritkoselig isråk, folk hadde kommet og kilt dem på magen, gitt dem fisk og andunger.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg hadde selskinn på beina i barndommen, og overlevde til å fortelle om det. Men det var jo andre tider den gangen.

Ja...jeg hadde forresten pesk også. Takk for at du minnet meg på det...

Not!

ogjegbare sa...

Ja, en annen tid. Og så går de vel ikke løs på unger, de sinna? Jeg får gjøre meg liten, evt evneveik, hvis jeg ser de kommer.

Og pesk ja! Ingen skam, selv kronprinsessen hadde det da hun var liten.

(Lurer på om pelsdemonstrantene er sinna på samene? Neppe. De skal nå alltid slippe så lett unna alt, disse urfolka. Eller hvordan var det, vent nå litt.)

Smilla sa...

Disse skal du bare bære med stolthet! Selv har jeg jaktet på mine på loftet hjemme i jula, men jeg må faktisk kjøpe meg nye. Jeg vil ha!!! Trend-Smilla tror dette er det nye...

Synline sa...

Jeg sliter fortsatt med mink, blårev og hva de nå heter alle de dyrene som lever bare for å bli kåpe.

Selskinnssko, saueskinnsjakke og pesk derimot, har jeg ingen problemer med. At andre har.

Men jeg skjeller ikke ut damene i pels. Jeg kjenner bare et sterkt fravær av misunnelse.

ogjegbare sa...

Smilla: Er de in? Håper de ikke blir kjempein, sånn at de blir kjempeut. La oss holde hypen sånn akkurat passe.

Synline: Enig med du ang mink og blårev, det føles ikke bra. Og det er grotesk når et helt revehode henger på skulderen til folk, men det har jeg kanskje bare sett på film?

Men nå har jeg sjekket selbestanden, og alt står visst greit til: http://www.miljostatus.no/tema/Polaromradene/Arktis/Barentshavet-tilgrensede-havomrader/Sel/

Da gjelder det vel å ikke google for mye om hvordan de dør, og gå lykkelig ut i kulda.

Smilla sa...

Jeg har forøvrig arvet en gammel persianer-(tror det er lam som er drept inne i magen på mor) pels fra min mormor. Jeg tør ikke bruke den, selv om lammet sikkert ble tatt av dage for 70 år siden.

Og nei, vi skal holde hypen på selskinnstøvler nede. Ikke skriv noe mer om dette!

ogjegbare sa...

Hjelp, drept i livmora? Grøss, det er mer enn jeg kan bære, kjenner jeg.

Og så hysjer vi om det andre.

Smilla sa...

ja, se! her er orbokforklaring: persianer, krøllet pelsverk av 3—10 dager gamle lam av karakulsau. Naturlig grått og brunt, ofte farget svart. Viktigste avlsområder Turkestan og Lilleasia.

Tenk, bare 3 dager gamle. Jeg tenker på den Lambireklamen, og tror jeg aldri kommer til å bære min arvede pels!!!

Anonym sa...

Du kan jo evt si at selen soerget for aa doe helt av seg selv fordi han ble fanga i et fiskegarn og kom seg ikke loes, og fikk dermed ikke puste/luft til slutt. Da kan man faa en samtale som utdanner folk til aa ha kunnskap og ikke bare meninger og vips blir verden litt bedre :)

ogjegbare sa...

Smilla: De kom altså i det minste ut av livmoren...

Alter: Er det sant? Er det sånn de dør? Uff. Dobbeluff.