fredag 24. oktober 2008

En tur for alt

Det finnes folk som i fullt alvor ber de deprimerte, spiseforstyrrede og så videre om å gå mer tur. Helst i fjellet, öppna landskap.

Jeg antar at det ikke ligger mer bak enn et enkelt regnestykke:
Jeg føler meg bedre både i hodet og kroppen av å gå tur, derfor vil du føle deg bedre i hodet og kroppen av å gå tur.
Klinisk depresjon eller bare litt nedfor, samme ulla.
Ut på tur, aldri psur!

I tillegg hersker det vel en sånn generell enighet blant nordmenn flest om at tur er bra. For jeg klarer ikke se for meg at deppa puertoricanere får beskjed om det samme av familie og venner.
Gå tur, du! Kom deg ut i buskaset! Så blir det bra.

Men man mener jo godt, bevares. Og det føles vel bedre å komme med et råd av et eller annet slag, enn å stå der og bare
Uhæ, jeg vet ikke, jeg skjønner ikke dette,
jeg vil at du skal ha det bra,
vær så snill.


Bildet er stjålet fra Nina Hemmingssons Jag är din flickvän nu.

Oppdatert 25.10: Her er en post med mer fra Hemmingsson.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, det er jo gammel god vitenskap dette? I gamle dager foreskrev jo gjerne doktorene sånne ting som sjøluft, fjelluft, eller kanskje en tur på kurbad?

Men er det ikke ganske bra dokumentert at fysisk aktivitet har god effekt mot ihvertfall noen psykiske lidelser? Ja, ikke sånn at du blir frisk da, men at du i det minste føler deg bedre den dagen?

Ellers så går jo nordmenn sinnsykt mye på tur, og kanskje mer i provinsen enn i storbyene? Jeg ble litt overrasket når jeg flyttet hit til Høljebyen og registrerte at det var fullt av folk som gikk søndagstur f.eks. Sånt drev man da ikke med i Skien?!?

ogjegbare sa...

Ja, og skulle verken sjø-, fjell- eller kurbadluft gjøre susen, kan man jo slenge på en årelating også..?

Jeg tror du har rett i at fysisk aktivitet i hvert fall skal virke forebyggende, men det er vel også sånn at de friske har mer overskudd og beveger seg mer? Vet man hva som er hva i statistikken? Det er jo når Fabian Stang ber østkantfolk lære av vest og gå mer tur og trene mer, at det begynner å bli litt klamt.

Og så kan det jo oppleves som vel lettvint for den som får rådet: Du kan få det bedre av å tur, du hører ikke på meg, du er lat og vil ikke bli frisk.

Men jeg synes folk går mye tur i Oslo, men det kommer jo an på om man synes spasering gatelangs kvalifiserer? Hvor høy tretetthet skal det være, før det kvalifiserer for tur? Må det evt være langs elva Oi, dette kan bli et fint diagram, muligens kake.

Anonym sa...

Gatelangs kvalifiserer, og det kan jo være at det ikke er sånn at de går mye tur på vestlandet, men at de ikke går noe særlig på tur i Grenland?

Ja, egentlig høres det mest fornuftig ut med det siste.

Friske har selvfølgelig mer overskudd, og fysisk aktivitet som behandling av psykiske lidelser er vel litt fjollete ja. Det har mer med livsmestring å gjøre kanskje? Når du har fått litt bukt med det du sliter med kan det være kjekt å ta noen grep i livet sitt, der fysisk aktivitet kan være noe av det?

Så når jeg en gang slutter å jobbe nattevakt så skal jeg begynne å gå tur føler jeg!

ogjegbare sa...

Ja, ikke sant? Jeg føler meg jo stort sett bedre hvis jeg beveger meg - jeg kan føle meg blæh, tvinger meg selv til å trene, og er fornøyd og får energi etterpå.

Men hvis du har låst deg inn hjemme bak gardinene og ikke tør å ta telefonen, spørs det jo om tur eller aerobic på Sats er den enden du skal begynne i.

Nattevakt burde jo gi en glimrende døgnrytme for tur! Morgen eller kveld, men ikke når resten av røkla er ute og går i kø. Hurra!

Anonym sa...

:-)

Det er en hårfin overgang mellom velgjørende gåturer og forsøk på å gå fra seg selv...

Og det er virkelig absurd å bli anbefalt en tur i frisk luft når du er lammet av angst og utmattelse.

Titta

ogjegbare sa...

Det burde jo virkelig være et godt innsalg:
Kom deg ut i skogen og langt vekk fra deg selv! :)

Astri Ulland sa...

NB: Forsøk på å gå fra seg selv! Det lykkes aldri.

(Men det er jo greit å holde kroppen i form for å klare å bære et tungt sinn)

fr.martinsen sa...

Takk, fint sagt, fin tegneserierute, jeg har lyst til å stjele den.

Forslag om skog og trening kan bli møtt med pistol. Når skog og trening er blitt mulig er det grunn til et jippi.

ogjegbare sa...

Titta: Da er kanskje vektløfting bedre? En skikkelig tyrenakke, så står det tunge hodet stødig!

Fr.martinsen: Takk, og stjel i vei. Nina Hemmingsson ut til folket! Hun har flere bra ruter, skal fotografere og legge ut flere.

Astri Ulland sa...

*Fnis*

Anonym sa...

Fint innlegg, gode poenger - men det jeg likte aller best var tittelen. For den må da være inspirert av Lunch i det grønne med gode gamle Dumdum Boys? ELler er det bare noe jeg innbiller meg..?

ogjegbare sa...

Takk - og jeg tenkte jo på en kur for alt, uten at jeg egentlig tenkte på den låta. Men det er jo mulig at det var noe ubevisst ute og gikk? I'm open.

Anonym sa...

He he, dette er knakende godt og gjenkjennelig skrevet.
Ingen tvil om at en spasertut er godt for så mangt, men jeg kjente at jeg ble mer enn litt irritert da min far kom med det revolusjonerende svaret på mine helseproblemer:
"Du må bevege deg mer! Ut å gå, begynn å løpe, kom deg ut i frisk luft!"
- Joda, pappa. Det skulle jeg mer enn gjerne gjort. Faktisk, så var jeg godt i gang med jogging i tillegg til tre rideturer i uka, før jeg ble syk. Problemet mitt er at jeg faktisk ikke klarer å gå i det hele tatt fordi verden snurrer rundt meg, og bare en tur på butikken tar knekken på meg ...

De mener det nok så inderlig vel. ;)

ogjegbare sa...

Takk, og det er som du sier, de mener jo så inderlig vel.

Det kan jo også virke som noen ikke kommer seg forbi dette at den det gjelder må "ta seg sammen". Det blir Jo, jeg vet at du har det fælt, men hvis du bare gutser litt til og kommer deg ut SÅ blir det bra.

Anonym sa...

Vel, forskning har vel dokumentert at det å bevege seg (det være ut å gå, jogge, sykle, gå på treningsstudio, hva du enn ønsker) faktisk bedrer prognosene for psykisk syke betraktelig. Selvfølgelig alt tilpasset hva den enkelte klarer, men en som får behandling og i tillegg er i stand til å "trene" blir fortere bedre enn en som bare får behandling.

Altså er det et godt råd å bevege seg litt mer, vær ute å dagslys, men samtidig er det jo et j**** mas når det å komme seg opp av senga faktisk kjennes som en stor seier og de som er rundt deg ikke har så stor forståelse for det (jeg vet hva jeg snakker om).

Det typiske er jo forøvrig at det var en norsk lege som publiserte de første forskiningsresultatene som viste at jogging hadde en betydelig postitiv effekt på psykiatriske pasienter og fikk faktisk ganske stor internasjonal oppmerksomhet for det. Senere gjorde han litt tilleggsforskning som viste at ikke bare jogging men også annen fysisk aktivitet hadde samme positive effekt. (Hva legen het og hvor han gjorde forskingen - mulig det var Asle Hoffart på Modum Bad - vet jeg ikke da dette ble meg fortalt av min lege og jeg ikke orker finne dette ut akkurat nå).