fredag 24. oktober 2008

Verdensrommet lukter stekt biff og varmt metall

Ja, hvem hadde trodd? Verdensrommet lukter en blanding av stekt biff og varmt metall. Jeg visste ikke at jeg lurte på det. Men nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det. Og jeg vil vite mer.

– Vi har noen hint om hva verdensrommet lukter som. Først og fremst har vi intervjuer med astronauter som har vært der ute. Når de har vært utenfor romstasjonen og kommet inn igjen og tatt av seg romdrakt og hjelm, har de alle rapportert om helt spesielle dufter, forteller Steven Pearce til avisen Daily Mail.

Herregud, jeg klarer ikke slutte tenke på det. De tar av seg romdrakta, og akkurat som stekeos henger lukta igjen.
Jeg vil lukte verdensrommet.

Hvorfor tenker jeg ikke mer på lukt og alle luktene jeg ikke vet om? Går jeg bare rundt og tar lukt for gitt?

Og nå lurer jeg på hva hai lukter. Lukter den fisk? Jeg tror ikke det. Av en eller annen grunn. Eller kanskje den lukter litt fisk. Men ikke bare fisk. Men hval tror jeg lukter fisk, selv om den er pattedyr. Er det sånn at alt i havet lukter fisk? At det vi kaller fiskelukt, bare er lukt av sjø og hav? Nei, sånn kan det jo ikke være.

4 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Alt i havet lukter ikke fisk nei. F.eks østers, det lukter jo ikke fisk men hav, fiskelukt er mer eksplisitt enn havlukt. Hval lukter vel mer kjøtt? Hai? Vet ikke.

ogjegbare sa...

Ja, østers både smaker og lukter hav, det er sant.

Og kanskje hval lukter mer kjøtt. Den smaker jo mer som kjøtt, mørkt vilt.

Nå har jeg sovet på det, jeg lurer på om hai lukter litt tran, særlig hvis du stikker hull på den?

Anonym sa...

I wish not agree on it. I think warm-hearted post. Particularly the title attracted me to read the unscathed story.

Anonym sa...

Good brief and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thanks you seeking your information.