torsdag 21. mai 2009

Henrik Schyffert og 90-tallet

Henrik Schyffert, hvem er det? Jo, det er han svenske komikeren som er med norgesvenn Robert Gustafsson i Killinggänget, og så har vi jo NileCity 105,6 fra midten av 90-tallet.

Over grensa er det visst forestillingen The 90's - ett försvarstal som gjelder nå. For Schyffert vil ta tilbake 90-tallet, tiåret Killinggänget og ironien var konger, før førtiårene og grått hår. Det är roligt att ge upp och erkänna att det var bättre förr:


Han har turnert med forsvarstalen siden desember 2007. Det var aldri meningen at den skulle spilles så lenge, men så ble det sånn likevel:

– Efter en provspelning i Katrineholm hösten 2007, inför 30 dittjatade skolungar och en mycket skeptisk fru, tänkte jag att ingen kommer att bry sig om min lilla show. Men eftersom vi hade bokat fyra spelningar så var jag så illa tvungen att se till att det blev någon slags premiär. I bilen hem strök jag några stora textblock och la till ett skämt om E-type som hade funkat bra. Nu gör jag det här i alla fall, tänkte jag. Mest för min egen skull. Jag hade naturligtvis ingen aning om att jag skulle sitta här ett och ett halvt åt senare och medvetet dra i handbromsen för en turné som faktiskt har varit helt avgörande för mig och det jag håller på med. Någon sa att en kärnforskare är en person som är byggd av atomer och som ägnar hela sitt liv åt att försöka ta reda på vad en atom är. Lite så har det här varit för mig också, och jag är jätteglad att så många ville vara med på den resan, säger Henrik Schyffert. (Fra SVT).

På lørdag har han siste forestilling på Cirkus i Stockholm, og den blir sendt direkte på SVT1 kl 21.00. Til og med i reprise på samme kanal søndag kl 15.00. For en fin programsetting, lørdagskveldskos for familien eller fyllesjuk-kos for andre. Jeg vet ikke helt hvilket alternativ jeg satser på.

Fram til mars 2008 blogget Henrik Schyffert, helt til Nej, nu har jag ingen lust att blogga längre. En ærlig sak, men dumt for meg. Jeg oppdaget ikke bloggen hans før nå, og jeg ser at jeg hadde likt å følge med på den.

Og så er det fint at han lenker til youtube-klipp selv, i stedet for å hyle om rettigheter. I april 2007 la han ut en del klipp fra en tv-produksjon han var med på, før selve tv-premieren. Jeg vet ikke om eposten från kanalen er ekte, men jeg tviler ikke på at det likevel er based on a true story.

Ingen kommentarer: