søndag 2. november 2008

Møt en megalodon

Som forøvrig betyr stor tann. Det er en prehistorisk hai, den levde for mellom 18 og 1,5 millioner år siden. Dinosaurene er eldre, de døde visst ut for 65 millioner år siden, det har en femåring lært meg.

For megalodonen hadde ikke bare store tenner, se på denne illustrasjonen en wiki-flinkis har lagd:


Atten meter rød megalodon, seks meter grønn, godt voksen hvithai, gummitarzan i blått der, det er deg.

Jeg tenker på megalodoner i blant, for eksempel når jeg sitter i et lite Widerøefly, da lurer jeg på om det er sånn ca samme størrelse.

Når jeg bader og dykker, tenker jeg på megalodon, men kanskje mer på hvithai. Ja, mest på den. Og litt på megamouth, en haiart som ikke ble oppdaget før i 1976. Ikke at den er farlig, men jeg tenker på alt som lever der ute, nede, som vi ikke vet om.

Men det er bedre å dykke enn å svømme, selv proffe haidykkere liker ikke å plaske rundt i vannskorpa, i hvert fall ikke i dypt vann. Du er tryggere et lite stykke ned, enn om du lager en silhuett på overflata og ikke aner hva som er der, under deg.


Hvithai, så klart.

(Og ja, er man først outet som haigal, er det ingen grunn til å spare på kruttet. Akkurat nå sitter jeg og tenker på de tre vanligste formene for uprovoserte angrep i følge ISAF: The hit-and-run, the bump-and-bite og snikangrepet. Og hvordan man kan unngå dem. Jeg pleier som regel å sørge for å ha minst tre-fire folk som buffer litt lenger ute i vannet når jeg bader. Og det er faktisk ikke så dumt, sier de som kan det. Kjipt for bufferne.)

8 kommentarer:

Anonym sa...

De er min favorittkilde når det gjelder hai-info. Jeg har også benyttet meg av sånne bufferfolk som beskyttelse mot haier. En teknikk jeg klarte å tenke ut helt selv. Ellers liker jeg at han lille blå mannen vinker. "Hei, her står jeg med haiene", liksom.

ogjegbare sa...

Det kan jo hende at du mener ISAF, the international shark attack file, når du skriver de, men jeg velger å tro at det er meg. :D

Ja, det er lurt med bufferfolk! Og ellers er det som med fiskestimer, jo flere man er sammen, jo tryggere er man. De liker visst å velge elefantselen som plasker for seg sjæl.

Ja, han blå som vinker er fin. Jeg liker at den som har laget illustrasjonen faktisk har valgt en vinkemann. Han kunne jo bare ha stått rett opp og ned.

Anonym sa...

Ja, ja, jeg mener "du"! Sånn tastatur kan være vanskelige greier innimellom.

ogjegbare sa...

Ja, tastaturet - venn eller fiende? Men det er fint å være dus!

Anonym sa...

Så fint med femåringer som kan lære oss sånne viktige ting. :)

Veldig fint med deg også som kan lære oss masse nyttig om haier. Haier er ganske fascinerende. Jeg liker buffer-tanken, skal huske på det neste gang jeg bader i sjøen.

Jeg har dykket og det var ganske gøy, men jeg så aldri en hai. Bare fisk. Dessuten har jeg kranglet under vann og satt meg fast i noe garngreier på bunnen. I det hele tatt ganske interessant og alt det skjedde på dykkerkurset. Senere gikk det nedover, det vil si: da skjedde det ikke så mange spennende ting under vann.

Jeg tenkte ikke så mye på hai den gangen, men jeg tenkte en del på spekkhoggere. Jeg så ingen av dem heller.

ogjegbare sa...

Spekkhoggere spiser hvithai! Ja, det er sant, de vil ha leveren! Men det er som regel noen ekstra tøffe spekkhoggere som har fått smaken på hvithai, så tar de en som ikke er så stor og sint. Tenke seg!

Og bare hyggelig å stå til hai-tjeneste! Det kan bli litt mye action under vann noen ganger. Og andre ganger gørrkjedelig. På lørdag skal jeg til Thailand, første gang jeg skal dykke utenfor Europa. Spennende!

Anonym sa...

En riktig god ferie ønskes deg! Håper du ser noen spennende hav-vesener, men ikke for nære... slett ikke for nære.

:)

ogjegbare sa...

Takk! Vi snuser litt paa haidykking. Vi faar se, jeg klarer ikke tenke forbi alt dette regnet. I gaar ble det spa i tre timer, og vips, saa var dagen over. Hehe!