tirsdag 4. november 2008

Jill Greenberg, manipulatoren

Fotografen Jill Greenberg ville vise sin frustrasjon over Bush-administrasjonen og kristen fundamentalisme med portretter av gråtende småbarn. Kontroversielt? Ikke idéen i seg selv, men ikke alle likte metodene hennes for å få modellene til å gråte:
Hun ga dem godteri, som hun tok fra dem igjen.

Slikt gjør man ikke mot barn! For en satan! Nei, slå heller babyene i hodet med global oppvarming, kreasjonisme, krig og mor og fars rett til å ha en pistol så kidsa kan skyte seg selv eller en venn når de blir store nok til å åpne skuffen.
(Nei, jeg har ikke lyst til å være nyansert akkurat nå.)

Fra End Times, 2006:




Flere bilder fra End Times her.

For ikke så lenge siden tok hun bilder av John McCain for magasinet The Atlantic, det var til forsiden.

Man kan vel si at Greenberg ikke er redd for å vise hvem hun heier på i dag:


Ikke alle synes det ser så ille ut, det var kanskje derfor det kom på trykk. Men uheldig lyssetting og manglende vilje til den sedvanlige photoshoppinga, det ser man jo.

Til sammenligning, jeg synes Barack Obama kommer bedre ut av det på dette coveret fra Time, desember 2007:


Bildet av Obama er forresten tatt av en annen fotograf, Platon.

Tilbake til Greenberg: I tillegg tok hun en del andre, verre bilder av McCain, som hun herjet med på nettsiden sin. Norske medier skrev også om det, du kan jo sjekke denne saken fra VG for eksempel. The Atlantic sa unnskyld, og Greenberg fikk kjeft for å være uprofesjonell.

Og jeg tenker forbi bildet av McCain, akkurat den situasjonen, hvem sa hva, nei, jeg lurer på når det er greit å vise meningene sine, og hvordan det er greit å vise dem. Når er man feig hvis man ikke roper høyt hva man mener, og når skal man pakke det pent vekk, vente til det passer seg?

Men nok politikk, jeg klarer ikke mer, jeg har vondt i magen på grunn av et valg et helt verdenshav unna. Absurd, men ikke likevel.

La oss se på Greenbergs fine Monkey Portraits fra 2004 i stedet! Ja! Alle liker aper.





9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg liker det bildet av McCain jeg. Vakkert nei, men masse masse karakter (er ikke personlig fan av ham altså). Apebilder er også alltid gøy. Sjekk ut denne sjarmøren som dukket opp i National Geographics' fotokonkuranse: http://news.nationalgeographic.com/news/2008/10/photogalleries/best-animal-wildlife-photos/photo6.html

ogjegbare sa...

Fotomessig er det kanskje mer interessant enn et photoshoppa bilde, men jeg synes han ser ut som en kjøttkake jeg...

Og takk for det fine apebildet! Både hahaha og så fiiin på en gang.

Jeg så forresten at kommentaren min på Girl Talk kunne virke brysk. Det skulle være glad-haha, ikke sur-haha. Det er vel derfor man har smileys.

Anonym sa...

En republikanerkjøttkake. Høres definitivt ikke ut som noe man burde nærme seg.
hehe, jeg tok kommentaren på Girl Talk slik den var ment, ingen fare der.

ogjegbare sa...

Enda godt! :)

Og republikanerkjøttkake ja. Det ser i hvert fall ikke "presidential" ut.

Anonym sa...

Jeg tror nok McCain er fornøyd med det bildet, han er jo hur generalisk som hälst - det ser jo ut som hans Mount Rushmore-bidrag blant de store gutta. Det syns jeg vi skal unne ham på en dag som i dag hvor han skal tahahahahape.

Ellers ble jeg utrolig sur over at Jill Greenberg ikke hadde gitt Obama og McCain godteri (fex presidentskapet) og tatt det fra dem igjen, for det hadde blitt morsomme bilder, det.

Anonym sa...

Likte veldig godt gråtende barn og aper.

ogjegbare sa...

Stranger: Ja, hvor blir det av bilder av gråtende presidentkandidater? Og diskusjonen i det etiske i å bedrive prikkedøden til de griner?

zagabå: Ja visst, gråtende barn og aper, kjempefine bilder.

Anonym sa...

bildene var fine, alle sammen. men, angående dette med å vise meningene sine ... det er vel litt sånn at det er en tid og en plass for alt, og noen ganger må man kanskje svelge noen kameler i profesjonalitetens navn? klart, ønsket the atlantic å sette mccain i et negativt lys og ba greenberg gjøre nettopp er det kanskje greit. meh, jeg vet ikke. barnas godterireaksjon er i alle fall herlige.

kanskje kunne man gitt presidentkandidatene falske meningsmålinger der de først leder skikkelig mye, og så bare; nei, sorry, det var en feil med målingen, her er den korrigerte versjonen, og så ligger de skikkelig dårlig an på den. det hadde nok vært et par trasige utrrykk av det. kanskje.

ogjegbare sa...

Ja, naar skal kamelene svelges? Jeg er neimen ikke sikker. Kanskje visste folk i Atlantic at det var mulig noe slikt ville skje, men ville ta sjansen? Saa ble det for droeyt, og dermed tok de avstand igjen? Ville de som kjente Greenberg mene at hun var en sellout hvis hun hadde tatt et skikkelig fint bilde? Skulle hun ha takket nei til hele oppdraget? Yo no se.

Men jeg liker meningsmaalingsideen din. Tror det vil vaere mer effektivt enn godteri. Eller, jeg er ikke helt sikker. Tenk hvis det var noe skikkelig godt godteri. Bamsemums, for eksempel.