lørdag 13. september 2008

Klar, ferdig, embryonal stamcelle, 273 aborter, BÆ!

I dag har jeg lært at det tok 273 senaborter å komme fram til Dolly. - Et hvert fremskritt har også sine etiske kostnader, sa professor i medisinsk etikk Jan Helge Solbakk da han snakket om stamcelleforskning og etikk på Litteraturhuset i dag.

Og det var en grunn til at det endte i aborter, her snakker vi store misdannelser. Teknisk sett kan man også lage mennesker på denne måten, altså ved å bruke stamceller fra et befruktet egg. Men det var disse abortene da.

Jeg skal ikke prøve å gjengi for mye om embryonale (befruktet egg) og adulte (alt som er født) stamceller. Jeg følte at jeg skjønte det meste da han forklarte, å skulle greie ut med egne ord nå, se det føles litt mer ullent.

Høydepunkter:
En japansk forsker, Dr. Yamanaka, har klart å klone mus ved hjelp av hudceller. Krf og paven synes at det er bedre enn å bruke et befruktet egg, og vil at all forskning heller skal holde på med adulte stamceller. Men betyr det at snørr og flass også er potensielt liv? Høhøhø.
En sørkoreansk forsker, Dr. Hwang, jukset litt og tøyset dermed bort posisjonen sin. Men nå kloner han visst kjæledyrene til folk. Det er litt rart å tenke på.

Og alle stamcelleforskere drømmer om å få en flybillett til Stockholm.

Men
Å faktisk kunne bruke denne vitenskapen på sjuke folk, om vi får det til, ligger flere tiår fram i tid.

Det mangler visst grunnforskning.
Joda, man kan i teorien lage en celle som kan puttes inn i en syk lever for å ordne opp. Men hvordan forsikre seg om at denne cellen ikke utvikler seg til å bli en helt annen type celle, nervecelle for eksempel? Hvordan sørge for at den ikke bare vandrer rundt og føkker opp andre ting i kroppen? Hvordan få disse cellene til å ikke reversere når de først har vokst seg til det de skal bli, og så videre?

Det er visst også vanskelig å få cellene til å vokse, å gi dem mat som ikke blir skadelig for folk når disse cellene skal inn i kroppen. Mat? Jeg lurer veldig på hva slags mat stamceller skal ha? Her skulle jeg ha rukket opp hånda og spurt, men det gjorde jeg ikke. Jeg har litt realfagskomplekser, jeg var ikke så flink i naturfag. Er det helt innlysende hva slags mat celler skal ha?

Hmm, jeg tenker vi stopper der, siden jeg jo faktisk ikke aner hva jeg skriver om.

For ordens skyld, her er en Stamceller for dummies-artikkel fra forskning.no. Men den er fra 2002, det har jo skjedd litt siden den gang. De der musene og hudcellene til Dr. Yamanaka for eksempel, det var i fjor.

Ingen kommentarer: