onsdag 13. august 2008

De tre P'ene

Jeg ser dem på trykk eller på nett overalt for tiden, de tre p'ene. Kanskje fordi jeg ikke har lagt merke til dem før nå, kanskje kom de nå. Høna, egget og så videre.


Panegyrisk, Pragmatisk og Prosaisk. Jeg tror ikke vi snakker om omtenksomme journalister som vrir seg langt inn i spisseren før de tenker "prosaisk lusekofte! Ja, det skulle treffe leseren midt i magen!"

Bla, bla, bla, pragmatisk demokrati, pragmatisk utenrikspolitikk, pragmatisk ordbruk.

Nei, panegyrisk hyllest, du treffer meg ikke i magen. Du treffer meg som irriterende steinsprut, au, grus i tinningen.

Går folk rundt og sier disse ordene? Over pulten, under dyna, ved kaffeautomaten, på telefonen? Eller kommer jåleriet først når vi skal skrive? Føler vi oss smartere? Blir det vi har å si litt flottere?

Og så var det eklektisk da. Let's not go there.

Ingen kommentarer: