mandag 7. september 2009

Ny regel om oppmykning av gammel regel

Man må ikke gjøre alt helt,
jeg gir meg selv lov til stykkevis og delt.

En xbox har flyttet inn ved siden av tv'en, jeg strever meg gjennom mitt første xbox-spill, Lost Odyssey. Det irriterer meg, det kan gå halvannen time mellom hver gang jeg får mulighet til å lagre, det er unødvendige slåsskamper og dørgende kjedelige filmsekvenser overalt. Jeg har brukt førti timer på det, hvis jeg bruker ti timer til kommer jeg kanskje helt i mål. Nå må jeg gjøre det ferdig, sier jeg til meg selv. Nå som jeg har kommet så langt. Som om det var noe jeg måtte gjøre.

Sånn er det med bøker og. Alt skal leses fra perm til perm, jeg kjemper i ukevis med en kjedelig bok, det blir til at jeg knapt leser i stedet for å bare begynne på en ny, i stedet for å bruke tida på bøker jeg liker.

Det må jeg slutte med. Jeg er voksen. Jeg har ikke lovet moren min å være med på håndball eller jujutsu eller korps eller turn i minst ett år før jeg får lov til å bli lei. Og jeg må ikke legge ned bloggen hvis jeg ikke oppdaterer minst et par ganger i uka.

Sånn.

5 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Det er riktig.
Det er kommet nye regler.

Synline sa...

Gjelder dette Dag Solstad-romaner også?
Jeg sliter litt med den Berlin-turen jeg altså. Jeg har lyst til å bli med noen andre et annet sted.

ogjegbare sa...

Jada, den gjelder for Solstad. Og alt annet man synes man burde ha lest.

I går la jeg vekk Irène Némirovskys "Fire in the blood" etter femti sider til fordel for en bok om penisens kulturhistorie.

arne sa...

Det må da være lov å lese flere bøker samtidig, i hvertfall gjør jeg det. Et par av de bøkene jeg leser, startet jeg på for flere år siden. Og det gjør ingen ting, syns jeg.

Innimellom har jeg lest mange, mange andre bøker, selvfølgelig. Men jeg sitter mye lenger foran den maskinen jeg skriver på nå, leser andres blogger, ser på andre bilder, sitter i photoshop, ser/hører på musikk på youtube, og rekker bare å lese noen sider av ei bok på senga før den ramler ut av hendene mine og jeg sovner...

Men jeg har altså problemer med å ikke lese en bok helt ferdig (selv om det tar mange år), et slags nederlag kanskje?

ogjegbare sa...

Visst er det lov å lese flere bøker samtidig. Men jeg synes ofte jeg mister helt tråden hvis det går for lang tid mellom hver gang jeg leser i en bok. Plutselig har jeg glemt alt.

Og det er sant at internett og andre interesser tar tid som tidligere var forbeholdt lesing. Men det er jo ting jeg liker, så pyttsann.