torsdag 11. juni 2009

True colors

Mannen jeg elsker har synestesi. Når han leser, har ordene farger. Som regel tenker jeg ikke på det. Jeg skriver ord, svart på hvitt,
og glemmer at han leser en regnbue.

Hvilken farge har navnet mitt? Jeg var nyforelsket da jeg spurte,
jeg håpet på fine farger. Guloransje, sa han. Det hørtes varmt ut. Jeg ble glad.

Nå er det juni, men kaldt. Hvilken farge har sommer, spør jeg.
Det er grønt hvis jeg hører eller sier det, sier han. Leser jeg ordet er det svart. Han forklarer, S og O er så mørke, fargene på de første bokstavene dominerer, de tar over hele ordet. Det er vanskelig å snu når starten er mørk.

Hvilken farge har elske, spør jeg. Han sier det er gulaktig.
Som navnet mitt.

3 kommentarer:

Hjorthen sa...

Åååå...nuffenuffenuffe!

Jeg jobbet en gang på et dagsenter for psykisk utviklingshemmede. (JOBBET sier jeg!) En av dem jeg hadde i min gruppe var autist og odelsgutt, og han ga farger til stemmene våre. Jeg hadde visst bruuuun stemme sa han.

Det syntes jeg var litt bæsj, jeg ville jo ha blå eller grønn eller kanskje til og med rød.

Han sa det sikkert bare for å psyke meg ut.

ogjegbare sa...

Hehe, jeg vil tro at han psyket deg ut. Som psykisk utviklingshemmet har man vel ganske frie tøyler sånn sett. Men brun er jo egentlig en hyggelig farge. Bare dumt med den bæsjen.

Sulvis sa...

Gulbrun hadde vært en verre stemmefarge, spør du meg.