torsdag 25. juni 2009

Troll på badet

For noen dager siden hørte jeg en historie som gikk omtrent slik:

En mann som jobbet med én med downs fikk flere hektiske telefoner om at han måtte komme til unnsetning med en gang, det er et troll på badet!!. Men mannen kunne ikke komme, og stakkaren ringte igjen og igjen. Til slutt dro mannen hjem til ham. Foran baderomsdøra sto det stablet hyller og stoler. Han flyttet unna, åpnet døra - og der satt det en redd dverg med en innsamlingsbøsse.

Jeg har så klart fortalt videre, men en kollega på jobb hadde allerede hørt historien. Da var det et troll i boden, og ikke på badet. Dessuten hadde dette skjedd med kjæresten til sekretæren til sønnen til en venn av den som fortalte historien. I Trondheim. Da jeg fikk høre den, var det en venn av en venn av en kollega? I Oslo.

Jeg hadde tenkt å gå videre med verifiseringsarbeidet, finne ut akkurat hvem dette var, og har det vært noen innsamlingsaksjoner i det siste, og så videre. Men siden flere har hørt den akkurat nå, er det rett og slett en rykende fersk vandrehistorie?

18 kommentarer:

Mistermais sa...

Nettopp hørt den, den går tydeligvis som en farsott over landet.

ogjegbare sa...

Ja, det virker som "alle" forteller den til hverandre akkurat nå. Og det skjønner jeg jo, blir den godt fortalt ler folk så de rister.

Lurer på hvem som fant den på.

Sonja Dadam! sa...

Åh ja, dette skjedde en kollega av en venn av broren min også (i Haugesund). Jeg tror kanskje det er en trend blandt de med downssyndrom å fange dverger for tiden. Det kan være.

ogjegbare sa...

Ja, kanskje det er sånn det må være. Det er kidnappingsfarsott i downsmiljøet!

Strekker sa...

Haha, jeg hørte den i forgårs, men da var det troll i skapet, og den stakkars lille mannen var Jehovas vitne. Fikk den fortalt av ei som hadde hørt den av ei som hadde hørt den av en studiekamerat som hadde hørt det av kusina si...

Tenkte "vandehistorie", men jeg lo og lo. Og da jeg fortalte den til en annen venn i går, hadde hun nylig hørt en nesten identisk av en helt annen kilde.

Kristin Storrusten sa...

I begge mine (fullstendig uavhengige) kilder kommer historien fra Østfold.

ogjegbare sa...

Strekker og Kristin, jeg snakket også med flere uavhengige kilder i går som også hadde hørt ulike varianter av den - og alle uavhengig av hverandre.

Er fascinert over at denne historien ser ut til å ha spredd seg hundre ganger mer effektivt enn svineinfluensaen.

Godt vandrehistoriehåndverk!

fru Storlien sa...

Beklager å ødelegge moroa, men dette skjedde i Bergen!

Hjorthen sa...

Kristin har rett, denne historien har sitt utspring i Østfold. Nærmere bestemt Halden. Men det var ikke en dverg med en innsamlingsbøsse, det var Henning Kvitnes med gitaren sin.

ogjegbare sa...

Haha, sånn går det når man skal ut å vekke sola.

Christina sa...

Haha, jeg har hørt den av en jente som visstnok kjenner denne støttekontakten. I Tr.heim.. :P

On the Little Things in Life sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Hehe, aldri hørt historien før! Men det kommer nok en masse-epost snart, er jeg redd...

ogjegbare sa...

Hehe, den sprer seg fortsatt ser jeg.

Og Lothiane, har ikke sett den på epost enda, men kanskje den havner der? Men det morsomme er jo at den alltid fortelles med full innlevelse, og det gjør seg best muntlig siden alle jo kjenner den dette skjedde med. Eller nesten hvert fall. :)

Anonym sa...

Og jeg har hørt at den har skjedd både på Sotra v/ Bergen og i Ørsta - begge fortellerne sverger på at det er sant. Men det spiller ingen rolle, hvis folk ikke har hørt historien før, ler de så de griner :)

Anonym sa...

Atle Antonsen fortalte denne historien på radio. Dagen etter skulle alle i Norge fortelle den, bare at da kjente de støttekontakten. Klassisk.

Ifølge en folklore-forsker som uttalte seg til avisen, så gikk den rundt for ca tjue år siden også.

ogjegbare sa...

Var det Atle Antonsen som satte den i gang i sommer? Klok av skade spør jeg: Hvor hørte du det?

Uro sa...

hehe jeg har og hørt den av svogeren min som hadde hørt den av en kamerat som kjente denne støttekontakten. så vannvittig morsomt!