søndag 31. mai 2009

Greia med kjønn


Jeg leser The Mating Game av Jeremy Cherfas og John Gribbin. Sistrnevnte mente forøvrig at Jupiters gravitasjonskraft kom til å forårsake jordskjelv som ville filleriste Los Angeles, dette var midten av 70-tallet. (Han trakk det tilbake senere).

Det handler om hva vi skal med kjønn og sexual reproduction med Darwin- og evolusjonsbrillene på.

Teorien er at med sivilisasjonen trenger ikke mennesket den genetiske variasjon som kommer med sex i samme grad lenger. Kommer det en ny istid, er det ikke de med mest hår og fett på kroppen som vil gjøre det best. Og så følger man det resonnementet videre: Ville det ikke lønne seg for kvinner å spy ut små kloner, døtre, som igjen kan spy ut flere døtre, fortsatt med DINE gener?

Foreløpig lærer jeg uante mengder kuriosa, som at 95 prosent av alle fuglearter er monogame. Ikke fordi de har så mye Disney i seg, men fordi avkommet har størst sjanse for å overleve hvis man er to om oppdragelsen.

Sjøelefanthunnen lager et helvete når en hann forsøker å parre seg med henne. Formålet med rabalderet er at flest mulig andre hanner skal komme, at de skal slåss og at hunnen dermed kan være sikker på at det er den sterkeste hannen hun parrer seg med. Så kan hun få sønner som igjen blir sterke og vinner parringsfighter og så videre.

Jeg har hengt meg mest opp i en dueart, the ring dove (jeg tror de mener denne). Det er visst slik at både hann- og hunnduer kan hoste opp en slags næringsrik "melk" fra halsen for å mate de små, og da er det ekstra viktig for hannen å vite at det er sitt eget avkom han gir næring til. For å forsikre seg om at valget av partner er godt for begge parter, pleier de å gjøre kur til hverandre i minst fem dager før det blir noe på dem, og deretter passer hannen på at ingen andre kommer i nærheten av konemor.

So far so good.
MEN hvis en hunn gir for kjapp respons under de innledende rundene, tilter hannen. Som regel jager han hunnen vekk med hakk og slag med vingene. Hvis hun virker for ivrig, har hun kanskje allerede bolle i ovnen. Eller egg.

Om ett kapittel skal vi over til menneskene, jeg er spent på hvor store og hva slags paralleller som trekkes til dyreverdenen. Jeg ser at førsteutgaven av boka er fra 1984.

Boka var forresten en av mange på et stort bord på Norli, alle til 25 kroner. Da jeg skulle betale gikk ikke strekkoden inn, på kvitteringen ser jeg at jenta bak kassa slo den inn som "alternativ livsstil". Fnis.

Ingen kommentarer: