søndag 14. desember 2008

Menn som roper i mørke gater

Kanskje drakk jeg litt for lite vin i går kveld, byen og jeg var i utakt da jeg gikk hjemover i ett-tida. Jeg la for godt merke til sjanglemennene, ropedamene, tissing over alt. Hodet var klarere enn det pleier å være natt til søndag.

Og så, litt for mye mørk park på den ene siden av veien, litt for mørk gate på den andre. Men ikke helt tom, det står to guttemenn der, med hver sin ølboks. De roper Hallo hallo hallo, og jeg ser ikke på dem, men skjønner at de roper til meg. Og jeg er jo ikke hun sure, kjipe, men det er litt for mørkt, gata litt for tom, jeg er litt for trøtt, og jeg vet ikke helt hva et hei tilbake vil gjøre, blir de fornøyde, eller kommer det mer? Jeg fortsetter å gå, og tenker at guttemenn ikke alltid tenker på hvordan det føles å gå alene med høye hæler i mørke, tomme gater.

Og de fortsetter å rope hallo hallo hallo, jeg går forbi, og nå smileroper de jeg er glad i'rei og jeg elsker deg, og det er morsomt og jeg må også le, jeg smiler, men de ser det ikke, nå ser de bare bakhodet og ryggen min, og han ene roper jævla fitte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Utrygg følelse det der ja... Menn burde skjønne at det ikke er hyggelig for damer som går i mørke gater å bli ropt etter på den måten.

ogjegbare sa...

Jeg er en av dem som veldig sjelden blir redd, jeg går jo over kirkegårder midt på natta, men det burde jeg egentlig ikke si, for da blir alle så sure på meg. Men jeg tror ikke fulle menn, særlig i 20-årene, tenker så mye over hvordan det oppleves når de står der og skråler, eller begynner å skulle ta følge. De vet jo selv at de er helt ufarlige, så what's the problem liksom.

Anonym sa...

Hehe, det er sannsynligvis mindre farlig på kirkegårder enn andre mørke steder - i alle fall er det litt større sjanse for at et overfallsmenneske unngår kirkegårder enn avsides bakgater.

ogjegbare sa...

Nei, det er jo ikke akkurat de døde som er problemet. Men var det ikke en overfallsvoldtekt på vår frelsers for ikke så lenge siden...? Det er jo lettere å gjennomføre en voldtekt der, selv om det er enklere å finne noen å voldta i gatene? Men hva vet jeg. Og jeg går ikke over akkurat vår frelsers på natta. Da ramler jeg over andre kirkegårder, fryktløs og full, eller edru og trøtt.