søndag 30. november 2008

Og jeg bare på innsiden

Har man sagt t, får man jammen si ykktarmen også.
Jeg kjemper mot Legelivet fra innsiden i Tordenbloggen i dag, og for å virkelig ta cupen til legens hjemmebane, har jeg lovet blogging fra egen journal.

Det er nesten så man kan si at det blir Legelivet på innsiden mot
Og jeg bare på innsiden? For vi skal nemlig inn.
Langt inn. I tykktarmen.

Hvis du vil kan du stemme på meg her.
I tillegg kan du stemme i kommentarfeltet, og skriver du hvorfor teller den stemmen ekstra mye. Hvor mye vet jeg ikke.

For noen år siden tok jeg altså røntgen av tykktarmen. Vi trenger ikke gå inn på akkurat hvorfor det virket som en god idé. Men først som sist: De fant ikke noe der. Ikke noe som ikke hørte hjemme der av *øhm* naturlige grunner. Tykktarmen min har det faktisk helt fint, den hilser.

Noen er kanskje mer bevandret i røntgen og skopi (det er når du får ledning med kamera ned halsen eller opp hekken) og sånn enn andre, men la oss ta hele den magiske reisen uansett.

For at det skal være noe særlig vits i å ta røntgen, må tarmen være tom først. Man får beskjed om å ikke spise noe dagen før, og får utdelt noe pulver (var det ikke det?) som skal blandes med vann, man drikker, og så ordner kroppen opp selv.

I løpet av en kveld drakk jeg kanskje 5-6 liter av pulversafta. Først syntes jeg det var helt ok. Akkurat som saft, bare med ørlite gelatin i, og det smakte tung vanilje. Etter en liter satt jeg på do. Og der ble jeg, og den gelatinvaniljesafta ble mindre og mindre god.

Det som er fint med å gå gjennom en sånn ettermiddag/kveld/natt er at man er for sliten til å være så flau man burde være dagen etter, når selve romperøntgenet skal tas.

Dramatisk grep, bytte til presens:
Jeg sitter og venter, blir ropt opp, tatt med langs en gang og inn i et lite prøverom. Jeg får en liten sjokoladebit som jeg blir i overkant glad for, og en sånn kjortel som er åpen bak, sånn som de har på amerikanske sykehusserier på tv. Jeg tar den på meg. Sitter og venter igjen.

En ung fyr henter meg. Kjekk. Og overrasket. Oi, skal du ta det her?? spør han. Vanligvis er det bare damer over 80. Jeg går bak ham, holder igjen kjortelen med den ene hånda.

Hurra, det er han kjekke som skal sette inn kontrastvæska.

For å se tykktarmen på røntgenbildet må den fylles opp med kontrastvæske, en slags grå masse, sement. Den kommer i en pose, med en ledning med en slags tupp. Buttplugg. Og jeg blir lagt på magen på en benk som står så skrått at jeg nesten står oppreist, inni et apparat, science fiction, kjortel til side, og kontrastvæske inn. Smalltalk. Det blir fullt, og han kjekke og en dame jeg knapt har lagt merke til går ut av rommet, nå skal det tas bilder. Og mens de står utenfor og ser inn gjennom et vindu, begynner benken jeg ståligger på å bevege seg, det er Tusenfryd, og jeg roterer hit og dit, sement i rompa og kamera kommer på en robotarm her, og en robotarm der.

Og så er det hele over, kjekkasen kommer, rompesementtilførselen nappes ut. Gikk det bra? spør han. *lav buldring* Ja, sier jeg. *buldreboblebuLDREBRUM* Jeg tror kanskje den kontrastvæska vil ut, sier han.

Og vi løper, han sikter på nærmeste do, jeg etter, prøver å holde igjen kjortelen bak, men nå står det om sekunder, og DER!

Jeg rakk det.

Men jeg måtte sitte på venterommet i tre timer etterpå og kaldsvette hver gang noen ble på venteromsdoen litt for lenge.
Selv om jeg bodde et kvarter unna.

11 kommentarer:

fr.martinsen sa...

"Og mens de står utenfor og ser inn gjennom et vindu, begynner benken jeg ståligger på å bevege seg.."

..et dramatisk høydepunkt, jeg var veldig spent akkurat her.

ogjegbare sa...

Ja, du har rett, det tenkte jeg ikke på.

Smilla sa...

ikke bare har jeg stemt. jeg har tagget deg også. les mer på bloggen min... :)

ogjegbare sa...

Jeg så det, takk! Og da er jeg altså dobbeltagget, du er ikke den første som prøver deg ;)

Anonym sa...

Huff! (har nesten litt dårlig samvittighet over hvor mye jeg lo av denne posten)

ogjegbare sa...

Og tenk at de utsetter 80 år gamle damer for det. Hvis jeg har en dårlig dag, tenker jeg noen ganger akkurat nå tar noen et eller annet sted romperøntgen, og så føler jeg meg mye bedre.

AstridVU sa...

Å nei... Hadde jeg bare lest denne posten først, så hadde du fått stemmen min. Tror jeg, i alle fall! Helt genialt :) Burde jeg hatt dårlig samvittighet for at jeg humret da jeg leste? Genialt beskrevet, if you ask me.

ogjegbare sa...

Men så bra, da virket kanskje strategien.

Ellers flirer jeg litt av at jeg antakeligvis blir gruset av en blogg med NI poster. Folket har talt, kvalitet over kvantitet! ;)

Anonym sa...

Der tok du meg på hjemmebane gitt!
Gratulerer med seieren!
gulsnare

Anonym sa...

Og forøvrig,en yngre kollega skulle utføre samme prosedyre som du var igjennom, på nettopp en åtti år gammel dame. Han satte kontrastslangen inn i den rette åpningen, trodde han.
Han måtte imidlertid be om hjelp fordi røntgenbildene viste en vakker fremstilling av livmor og eggledere. Ikke tykktarmen.

gulsnare

ogjegbare sa...

Tusen takk! Og takk for en god fight, jeg var sikker på at det var du som skulle gå videre.

Og nå ble jeg utrolig glad for at den ledningen havnet riktig, stakkars damen, stakkars kollegaen din. Og hva gjør man egentlig når livmoren er full av kontrastvæske?? Det renner vel ut, får man håpe. Stakkars livmoren også.