fredag 7. november 2008

Hva er vitsen med å være så farlig?

I morgen reiser jeg til Koh Lanta og kubemanetene, kommer muligens til å dø, og det blir jo ikke noe gøy. Det er visst sånn at ti meter tentakler = død i løpet av ett minutt, sier leksikon. Og jeg lurer på hva i alle dager som er poenget med å være så sinnssykt giftig?

Jeg kan ingenting om maneter, og nå lurer jeg litt på hva greia er. Hva vil de? Hvorfor så farlig? Hva skal den med meg? Drepe og så spise meg? Hvordan da? Eller bare dupper den rundt i havet og skvulper tentakler på alt mulig på måfå?

De har øyne, men de har ikke hjerne, og kan søke mot byttedyr (meg, det da). Men hvordan virker øyne uten hjerne, hvordan vet øynene hva de ser?

27 kommentarer:

Unknown sa...

Den er giftig for å forsvare seg mot rovdyr, så når den angriper tror den vel at vi er ute etter å spise den tenker jeg.

ogjegbare sa...

Hei, og ja, det høres logisk ut. Bortsett fra at jeg ikke er det minste interessert i å spise den. Men det vet den jo ikke.

Anonym sa...

Hei.
Den er giftig for å kunne forsvare seg mot rovdyr. den lever på alger, maneter og små fisk.
Den har ikke hjerne eller øyner. Maneten har ingen bevisthet. Den søker automatisk mot objekter som er varme, for å kunne angripe byttedyr. Den kan ikke registre hvor stort dyret er, siden den ikke kan se, dermed så vil den angripe alt fra småfisk til mennesker.

Anonym sa...

og sånne som meg, som er redd for glassmanet, vi grøsser i hele oss over den slags eksistenser. Men god tur, håper du ikke dør altså!

ogjegbare sa...

Hei luring, og tusen takk for manetkunnskap. Det med øyne har jeg fra VG-saken, det står i den illustrasjonen øverst der. Men det er altså feil? Godt, så vet man det. Og varmesøkende, tar alt, her gjelder det å holde hodet kaldt.

idaho: takk! Jeg regner med å overleve, kjenner jeg. Dykke skal jeg og. Med våtdrakt, tydeligvis.

Anonym sa...

Når eg skreiv at dei ikke hadde øyne, meinte eg øyne sånn som vi hadde. Men dei har "øyner" som kun kan se varme.

ogjegbare sa...

Takk for oppklaringen! Det er på en måte som sensorer? Eller nei, nå skal jeg ikke gå meg bort.

Anonym sa...

ja, en slags sensor. Du får ha en hyggelig ferie, så satser vi på at du kommer heil heim igjen.

Anonym sa...

Her er et tips, sånn at du slipper å dø: Ta med deg eddik på stranda. Leste et sted at du skal helle eddik der du blir brent av denne maneten. Så er det bare å komme seg til sykehus å få motgift etterpå. No worries, god ferie :)

ogjegbare sa...

luringen: tusen takk!

City girl: Ja, jeg så eddik var et tips, og det virker jo veldig rart? At noe så utrolig giftig og farlig kan bøtes på med eddik. Men det kommer vel an på hvor mye tentakkel man får på seg.

Og nå kom akkurat kollega forbi som har bodd i Australia og sa at det visst gjør så vondt at det ikke går an å forestille seg. Hm.

Anonym sa...

Kubemanetens gift er ikke et utpreget forsvarssystem, derimot er det bygd primært for angrep. Maneter er veldig skjøre og har ingen mulighet til nedlegge noe byttedyr uten gift. Så kan man spørre seg om nødvendigheten av den ekstremt potente giften. Grunnen er, som nevnt tidligere, nettop det at maneten er så skjør. Den må drepe byttedyret sitt raskt som F, da selv en liten fisk ville revet den i fillebiter om den fikk muligheten. Så ta det rolig, den er nok ikke primært ute etter deg. Men hold deg innenfor våtdrakten når du skal dykke. Bare for sikkerhets skyld ;)

ogjegbare sa...

Ja, så klart! Tusen takk, nå skjønner jeg jo hvorfor det tar helt av med den giften. Naturen, den vet som regel hva den driver med. Men jeg skal nok følge det rådet om å holde meg innenfor våtdrakta.

Anonym sa...

Fra VGs artikkel:
- I løpet av bare ett år har vi funnet en masse kubemaneter i Andaman-havet. Tallet fortsetter å øke, og vi vet ikke hvorfor, sier Wannakiat Tubtimsang til Matichon.

Hvorfor? Kan sikkert legge til grunn samme teorier som i denne saken:
http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/03/25/530508.html

Jeg siterer:
Den økende trafikken og utbyggingen i kinesiske havneområdet kan ha gitt Nomura-larvene flere steder å yngle. En annen teori bygger på at industri og jordbruk har sluppet ut næringsrikt avfall som manetlarvene kan leve av. Kinesisk overfiske kan ha skylden for at færre fisk spiser larvene før de utvikler seg til maneter.

Eller kanskje har global oppvarming sørget for varmere vann og bedre leveforhold for manetene.

...

Jennifer Purcell ved Western Washington University har vist at økte havtemperaturer ser ut til å gi bedre vilkår for maneter i de fleste farvann. Manetene produserer flere avkom når vannet blir varmere.

Anonym sa...

Jepp. Skal ikke ha deg hjem igjen i verken kiste eller rullsestol ;)

Anonym sa...

Erik gir en god begrunnelse for hvorfor den er så giftig.

Kubemanetene har øyne i motsetning til vanlige maneter (Scyphozoa klassen) og kan ”se” bevegelser, skygger og farger. Går du sakte ut i vannet, svømmer den bort. Enkelte kubemaneter kan svømme med en fart på over 3 knop. (jogge fart)

Du kan forebygge skader fra kubemanet med brennmanetbeskyttelse krem også.

Se video demonstrasjon om nesledyr og brennmanetbeskyttelse i denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=X0t_spqXGCA

ogjegbare sa...

Anonym: Takk! Kollega i går lanserte også global oppvarming og økt havtemperatur som teori. Kanskje alt spiller sammen og gir flere maneter?

Erik: Jepp, det blir sikkert brutalt nok å komme hjem til norsk november, om man ikke skal være i kiste eller rullestol også..

Torgrim: Oi, nå så jeg for meg en joggende manet. Grøss... Men sakte ut i vannet er altså trikset? Og krem som beskytter mot brennmaneter? Alt man ikke vet om her i verden. Takk, nå blir det rett inn på youtube.

Anonym sa...

Nå kjenner jeg at jeg angret litt på at du fikk fri. Visste ikke om at du skulle reise ned til disse fæle beistene, det burde du ha sagt fra om syns jeg. Ikke noe manetflørting på deg altså, vi vil ha deg trygt og godt tilbake igjen !

Sjefen

ogjegbare sa...

Disse beistene visste ikke jeg heller om, må jeg innrømme. Man får bade i øl og thaisuppe i stedet!

Anonym sa...

Men atte... kan du ikke sørge for å ha noen buffere? Jf. hai-posten.

Skumle greier i vannet, jeg håper du kommer deg helskinnet hjem!

ogjegbare sa...

No worries! Foreloepig regner det saa mye at det ikke er noen som bader uansett.

Anonym sa...

Hvis du dør FØR vi har lurt deg med på bloggeøl så kommer jeg til å bli JÆVLIG sur. Bare så du vet det.

fr.martinsen sa...

neinei, hun dør ikke. jeg har gitt instruksjoner: ikke bade. jeg tror hun har gitt instruksjoner: noen vi ikke kjenner bader utenfor?

eller gjaldt det bare haier, ikke maneter?

ogjegbare sa...

Hjorthen: Ja, det skulle tatt seg ut! Men bevares, oel er jo grunn mer enn god nok for aa holde seg i live litt til.

Fr.martinsen: Buffer virker ikke saa bra, for det er ikke saa mange som bader. Inkludert meg. Men jeg har dykket! Og jeg saa havslange, livsfarlige! Men de har saa smaa tenner at de bare kan bite deg mellom fingrene. Og saa var det en havskilpadde som proevde aa bestige noe korallgreier. Fett!

fr.martinsen sa...

enig, oel er grunn god nok til å holde seg i live litt til.

Anonym sa...

Ja, noen ganger foeles det som om det er den eneste grunnen faktisk.

ogjegbare sa...

fr.martinsen og Hjorthen: Jeg droemte om dere i natt! Vi drakk kaffe og aat kake som Flopsy hadde bakt. Saa tradisjonelt. Hunden min var ogsaa med, han doede for fem aar siden.

Nei, det maa bli oel.

Anonym sa...

KAN DE JÆVLA FORSKERNE SNART BESTEMME SEG FOR HVA SOME ER DEN MEST GIFTIG SKAPNINGEN PÅ JORDEN?????!!!!!

Først er det Slanger, så er det kjeglesnegler, så er det maneter, så en annen manet..helvetes vranglære! Jeg driter i hva som dreper flest, jeg vil vite hva som er mest giftig..heller ikke vil jeg vite at skapningen er mer dødelig fordi den er mer agressiv, eller noe annet piss.