mandag 27. oktober 2008

Pass deg, ellers sletter jeg deg

En av filmene jeg har sett litt for mange ganger er Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Jeg liker Jim Carrey best når han ikke skal være så morsom. Og jeg liker tankeleken: Hva om man bare kunne slette minner? Velge vekk de dårlige valgene? Eller ville man ha gjort akkurat samme feil om igjen?

Og hvorfor jeg tenker på dette nå?
Forskning.no skriver om noen forskere som har lykkes med å fjerne minner hos genmodifiserte mus.
Joda, et sted må man jo begynne.

Den dårlige kjæresten. Ctrl Alt Delete. Den bra kjæresten som ikke ville ha deg. Vekk med seg, aldri hørt om, er han så flott da?

Og hva med bagasjen folk drar med seg etter noe traumatisk? Etter overgrep? Etter krig? Kunne man bare ha sletta alt sammen? Så kunne vi stått der alle sammen, blanke, nypussa, uten skyld, i hvert fall så vidt vi vet. Og sikkert rimelig uinteressante også.

(Disclaimer: Jeg mener ikke at krigstraumer eller en voldtekt gjør et menneske mer spennende.)

Hva hvis man hadde hatt noen dårlige år? Eller bare 1995 til 2005 sugde, jeg må videre og vips, borte. Så ser du deg i speilet, men du er ikke 30, du er 40 og lurer på hva faen som skjedde med puppene.

Men nei, nei, det ville jo aldri ha skjedd. Det hadde sikkert vært et slags råd, en slags etisk kontroll. Nemnd. Kanskje som det var med abort før? Du sender inn søknad, Jeg er så trist, jeg klarer ikke mer, jeg vil bare dø, Frank var utro mot meg i fem år, og nå flytter han til henne, og så sitter det noen mennesker og leser, de har briller, han ene tygger litt på den ene brillestanga. Hmm. Ja, hun har jo ingen barn som blir påvirket av dette, og så videre.

Eller kunne man kanskje tenkt omvendt og bare slettet de gode minnene fra et forhold, så var bare dritten igjen, lettelse og takk gud for at Frank endelig har dratt.


Eternal Sunshine of the Spotless Mind

2 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Mulig problem: Du møter Frank på nytt, husker ingenting og syns han virker interessant. Du inviterer ham med hjem og 7 år etter oppdager du at han har vært utro i 5 år. Slik går livet, rundt og rundt med Frank?

ogjegbare sa...

Absolutt! Derfor er jeg vel mer for å fjerne de gode minnene med Frank. Så når du ser Frank igjen, slår du ham enten rett ned eller løper så fort du kan.
Kanskje begge deler.