mandag 15. september 2008

Nei, jeg er ikke sur, men det kan hende jeg blir det.

En kanadisk journalist spurte Ricky Gervais (han artige fra The Office) om hvordan det var å gå med stygge, falske tenner.

De var ekte. Pinlig. Alle vet at man ikke skal spørre en kvinne om hun er gravid, det kan hende det bare er mye påmmfri, holidaydip og luft der inne. Men å kaste "er du sur" eller "oi, nå så du morsk ut" i fanget på folk, det er helt greit?

For mens noen sikkert sjarmerte hele barselavdelingen med dådyrøyne og smilehull, var det et par av oss som fikk tunge øyelokk og nedovermunn i stedet. Det kan jeg leve bra med, bortsett fra at det var vanskelig å lære seg å legge øyenskygge, og sånne kremøyenskygger blir jo bare søl. Det blir de kanskje uansett.

Anyway:
Det er ikke gøy å få beskjed om at jeg ser ut som jeg prøver å drepe Linn Skåber med blikket, når jeg bare sitter og ser på Nytt på nytt. Faktisk skulle jeg akkurat til å humre litt og, men nå kan du bare glemme det.
Det er ikke gøy når bygningsarbeidere roper "smil litt da!" i stedet for hva de synes om brøda mine. (Er brød pupper eller rompe? Det husker jeg aldri. Og nei, jeg trenger ikke en fremmed snekkers anerkjennelse, men hvis jeg må velge, vil jeg heller være fin enn sur.)
Det er ikke gøy å gå gjennom en korridor på jobb med kaffekoppen, tenke litt på hva jeg skal ha til middag, og så få beskjed av en møtende kollega at det ser ut som jeg skal ta livet av ham.

Nei, jeg har ikke tenkt til å bite hodet av katten din, jeg bare så på den.

Jeg vil ikke at alle skal synes at jeg er kjempesøt, og at jeg alltid ser dritglad ut. Men jeg begynner å lure på hva slags signaler jeg sender ut - mens jeg sitter og leser en bok på Gardermoen, ser jeg da så sur ut at folk rundt blir redde? Er dette min nøytrale modus, er det sånn jeg møter verden, tilsynelatende fly forbanna? Og får du høre ofte nok at du ser sur ut, så begynner du å bli det.

Men skal jeg kompensere? Prøve å smile bittelitt hele tiden, sånn at munnen blir litt mindre sur, prøve å sperre opp øynene litt? Jeg tror ikke det kommer til å se så mye hyggeligere ut.
Tvert i mot.

8 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Når det gjelder brød så kan du tenke på P-huskeregelen: brød er enten pupper eller pikk.

ogjegbare sa...

Takk, nå tror jeg faktisk jeg kommer til å huske det!

Forhåpentligvis er det også lett å skjønne ut fra konteksten når det er snakk om pupper, og når det er pikk.

Ragnhild sa...

Du skriver det jeg tenker, du. Og det er så fint!

Anonym sa...

har du sjekket synet? jeg gikk hele ungdomsskolen og fikk beskjed om at jeg så så sinna ut hele tiden, men egentlig så myste jeg bare fordi jeg ikke så helt bra.

med en gang jeg fikk briller ble det slutt på beskjedene om at jeg skulle slutte å drepe omverdenen med blikket.

bare et tips :)

ogjegbare sa...

Ragnhild: Så fint sagt, takk! Nå ble jeg glad - utenpå også.

christoph: Å, var det bare så vel. Jeg har hatt kontaktlinser og årlige besøk hos optiker siden jeg var 13... Men kanskje myste jeg så mye gjennom hele barneskolen at det "satt" seg?

Ragnhild sa...

Og sant er det også! Det er kanskje det beste av alt.

Anonym sa...

I feel your pain, sister. Mitt tips til deg: ikke flytt til danmark, landet for overfladiske kommentarer og falsk hygge. sukk.

ogjegbare sa...

stranger: takk! Og så danmark som virker så hyggelig. På ordentlig.