søndag 28. september 2008

Christian Schad

Hvorfor er jeg så glad i bildene av den tyske maleren Christian Schad? Det er noe med dem. Vakre, rene, kalde.

Disse menneskene han maler, ler de noen gang? Og hvis de ler, er det kontrollert, uten at øynene er med? Jeg synes bildene er vakre, jeg liker måten han maler på, og fargene. Hadde foreldrene mine tatt meg litt mer med på kunstmuseer da jeg var liten, kunne jeg sikkert ha sagt noe intelligent om teknikk, kunsthistorisk betydning og sånn. Det er viktig å plassere skyld der den hører hjemme.

Kunstkjennere snakker om den klassiske renessansen i 1920-årene, Neue Sachlichkeit, formal renhet. Store norske leksikon skriver:


"Graf St. Genois d'Anneaucourt", 1927


Jeg synes ikke bare disse bildene er vakre, men også ubehagelige. Kaldt, kaldt. De to kvinnene og mannen på det øverste bildet, reagerer de hvis noen faller om ved flygelet? Går de bare pent rundt det knuste glasset med gin tonic, ikke snakker, men konverserer videre, og ligger med hverandre etterpå, en liten trekant, passe kinky, men avmålt, distansert?


"Dr. Haustein", 1928



"Maika", 1929



"Selbstportraet", 1927


Kanskje er det også denne tida jeg også er fascinert av. Tyskland mellom to verdenskriger. Noe som ligger der og ulmer, hold pusten, så faller ikke økonomien og republikken, tanker, ideologi, det skal vokse seg stort, men fortsatt mer som en uro, det smeller ikke ennå.

Er det finanskjas og rentemas som gjør at jeg tenker på Tyskland?

I følge Wikipedia tok inflasjonen helt av i 1923:
Den opprinnelige kursen mot amerikanske dollar var 4,2 mark pr. dollar. I august 1923 gikk det en million mark på en dollar, og den 20. november gikk det 4 200 000 000 000 mark på en dollar.

Sånn, der fikk man bakt inn litt fakta og.

På denne polske siden er det en hel haug av bildene hans, og kanskje du kjenner en snekker som kan oversette?

4 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Det er ingen som kjenner snekkere.

Hva er det de damene, de fleste i alle fall, grove svære neser, de ser ut som de holder på med slaktekniver.

Hva er det med mennene, de fleste i alle fall, så milde, de ser ut som de vil fortelle eventyr til barn?

ogjegbare sa...

Ja, det er litt av noen nesegrev. Men synes du mennene ser snille ut? Jeg synes de virker så kalde.

fr.martinsen sa...

Snille ja, det er damene som er skumle. Til og med den nederste ser trist og ettertenksom ut hvis man bare holder hånda over klærne/ikke-klærne hans.

ogjegbare sa...

Hvis du ikke holder hånda over: Tenk at en gjennomsiktig skjorte dermed kan nulle ut tristhet og ettertenksomhet.