torsdag 5. februar 2009

Jeg vil ha en liten hai, og den skal være hvit

Når jeg snakker med folk om akvarium og hai og sånn, sier de ofte at de har sett hvithai. Nei, sier jeg. Jo, sier de. Og så har vi det gående. Som regel er det sandtigerhai de har sett, men de har tenkt hvithai.

For hvithaien er ikke noe glad i å være i akvarium. Monterey Bay Aquarium i California har klart det et par omganger på 2000-tallet, men that's it er jeg ganske sikker på?

Altså, det nye året kom med forsinkede julegaver, blant annet denne haiboka. Great White Shark av Richard Ellis og John E. McCosker. Fytti, den råkker sokkene av meg selv om den er fra 1991, og hvis jeg gadd skulle jeg ha skrevet en anmeldelse hos Amazon og hylt ut fine adjektiver, kjørt på med utropstegn. Kanskje en annen gang. Har ikke tid, jeg må lese.

Jeg mener, denne boka har dato, sted og navn på alle som har blitt drept av hvithai fra 1926 til 1990. Worldwide.

Og den forteller om Sandy, den første hvithaien som overlevde fangenskap i 1980. Det varte riktignok bare i tre og en halvt døgn, men lell.

På 70-tallet hadde akvariene i California så lyst på hvithai at de ikke visste hva de skulle gjøre. Ikke bare var det vanskelig å få tak i dem, å holde dem i live var enda verre. Både Steinhart Aquarium i San Francisco og Sea World i San Diego hadde Great White SWAT-team stående klare til utrykning, og fristet med dusør til den som kunne skaffe en duganes hvithai. Jo lenger haien levde i fangenskap, jo mer penger ville de få. Hvorfor? For at de skulle være forsiktige og snille med den.


Her blir hvithaien Sandy fanget, hun hadde satt seg fast i et nett.

For det er ikke så lett med hvithaihold. De fleste var allerede døende når de havnet i akvariet, å bli fanget i nett og deretter transportert i timevis i en lastebil tar på. Når de først var framme hadde de lett for å kræsje i glassveggen og skade seg, de var (og er vel fortsatt) ikke vant til gjennomsiktige vegger i vannet. Noen liker ikke alt lyset vi ville skru på for å se dem. Og så er de som så mange andre folk og dyr når de mistrives: De mister matlysten.

Hvorfor overlevde Sandy? Reiseveien var kort, Steinharts utrykningsteam var klare. Fiskeren som fanget Sandy hadde faktisk først ringt teamet til Sea World, men de var ikke inne akkurat da. De var på en laundromat og vasket klærne sine.

Tanken Sandy ble plassert i var smultringeformet, hun kunne altså svømme rundt og rundt, uten å kræsje så mye. Men hun klarte likevel å skrape seg opp på skjøtene. Og hun reagerte på en strømforskjell på 0.125 millivolt mellom to av panelene og klikket helt i vinkel på samme sted hver gang, spastisk og BANG i veggen. Til slutt var det det som gjorde at de valgte å slippe henne fri igjen.


De tok henne med til Farallon Islands, de har jeg skrevet om før.

Ingen kommentarer: