mandag 13. oktober 2008

Sandtigerhai på kjøpesenter og da guppyen min åt dama si

Det måtte jo være i Dubai. Et akvarium med 400 haier i et kjøpesenter. Så spiser de litt på fisk og dykkere. Sjokk.

Men jeg lurer på hvorfor de har valgt å putte sandtigerhai oppi der? De er jo litt sultne av seg. Jeg mener, når til og med Store norske leksikon skriver "den fryktede sandtigerhaien".


I boka Shark skriver Mark Carwardine at den yngste haien som noensinne har bitt et menneske, er en sandtigerhai. Og hvor ung var den? Den var ikke født ennå, men lå i livmoren og bet en marinbiolog som undersøkte mammaen. Glefs!

I følge ISAF, The International Shark Attack File, er riktignok sandtigerhaien bare kjent for å angripe mennesker hvis den blir provosert. Men å få en marinbiolog inn i livmoren når du venter på å bli født, må vel kunne regnes som en provokasjon. Det samme kan man si om å bli puttet i et akvarium. Selv om det er stort.

Og de spiser også andre haier. Og alt dette i et kjøpesenter? Jeg vet ikke om folk blir mer sugne på å dra kredittkortet av å se haier spise hverandre. Hvorfor?

I thought you'd never ask:

Jeg ville så innmari gjerne ha et dyr da jeg var liten. Hund, hund, hund! Hør da, mamma! HUNDHUNDHUND! Masinga førte ikke fram før jeg var fjorten, det vil si at jeg trålte gjennom et par andre og mindre kjæledyr før jeg kom i mål.

Først ut var fisk, akvarium, jeg hadde det på pulten på rommet mitt. Jeg var åtte år. Jeg hadde mange sånne bittesmå blå og røde, et par kjipe sugefisk som bare spiste alger og rydda. Og to kjempefine guppyer. De var kjærester, bestemte jeg.

Kjærester my ass. En natt våkna jeg, fikk ikke sove, tass, tass bort til akvariumet. Og der lå dameguppyen opp ned, mens manneguppyen spiste av hodet hennes.

Og dermed fikk jeg en fiskefobi som varte til jeg var godt over tjue. Samme effekt kunne sikkert ha blitt oppnådd av å se en sandtigerhai gå banans på Strømmen storsenter.

15 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Du fikk meg til å gjenhuske lukta av akvarievannet til ansvarlig, men uansvarlig, jente (meg) 12 år.

ogjegbare sa...

Ja, det akvarievannet. Fargen på det også. Men jeg husker aller best den fargen på den mørkebrune pulten når pappa demonterte hele greia, sånn hvitaktig, misfarget rektangel.

fr.martinsen sa...

Og sneglene som spiste det grønne belegget på glassveggen. Sneglene ble flere og flere og glassveggen ble grønnere.

Vibber`n i Farta sa...

Fantastisk morsomt. Haier på kjøpesenter, fine greier! Treffende blogginnlegg, må jeg si =)

Aggie sa...

Hahahaha! Fantastiskt bra skrevet.

Anonym sa...

Jeg så dette før i dag og hadde skrekkelig lyst til å blogge om den våte fantasien dette er for oss som blir hjemme en helg hvis Discovery varter opp med Shark Weekend. Hvilket de gjør mye sjeldnere enn før, dessverre. Har aldri hatt noe som helst ønske om å dra til Dubai, men dette kunne altså fått meg til å tenke på det.

Men du kom meg i forkjøpet :D

ogjegbare sa...

fr.martinsen: Ja, men rart at det bare ble mer grønn mat, jo flere sneglene ble? Hadde man vært litt våken og hatt anlegg for realfag kunne man jo ha lært noe.

Det var forresten noen gråsoner mellom ansvarlig og uansvarlig når det kom til barn og dyrehold, synes jeg å huske.

fibbern: takk, gøy å høre at du likte det!

aggie: Takk, fint sagt :)

idaho: Hehe, heretter må vi sitte og henge over refreshknappen på nettavisene. Fus fus fus!

Ja, hvor er det blitt av shark weekend? Men jeg blir ofte litt skuffa - altfor mye sånne sharkman som skal drive og hale og dra i haien under vann, få den til svime av. Jeg vil ha shark attack! Attack! Da blir det Dubai neste da?

fr.martinsen sa...

Det var liksom meningen barn skulle lære noe ved å ha dyr men jeg er redd det var dyr som lærte noe.

Ellers kommer jo dyrehierarkiet til syne slik sett, katten ble matet av mor hvis jeg glemte det, men fiskene, de fikk seile sin egen sjø, eller min sjø da, herlige metaforer i dag, de bare kommer, jeg kan ikke hjelpe for det, edru er jeg også.

Neida, det er ikke rart det med at det ble grønnere samtidig som det ble fler snegler. Saken er at vekstforholdene for alger var så sinnsykt gode at sneglene ikke klarte å levere snegleyngel raskt nok til å ete opp.

ogjegbare sa...

fr.martinsen: Ja, du har nok rett ang. hvem som lærte mest. Jeg gjorde også utrolig dumme valg av dyr.

Hamster! Gi meg den der voksne folkesky som bare biter, takk. Den lå ensom i buret, jeg satt utenfor og følte meg avvist. En dag sluttet den å løpe i hjulet sitt om natta, den bare døde. Jeg lærte vel noe om at hjernen er alene, eller noe i den duren.

Det er godt man har mødre som ordner opp, jo større dyr, jo mer grep foreldrene mine inn. Fiskene fikk nok minst omsorg.

Anonym sa...

Jepp, det blir nok Dubai neste om dette kjøpesenteret blir ferdig med morderhaier og det hele!

ogjegbare sa...

idaho: Yes, dette blir bra! Bare ikke finanskrisa tar knekken på Dubai, det krever vel litt penger, det opplegget deres.

Hilde Regine sa...

Utrolig morsomt og bra skrevet!

ogjegbare sa...

Hei Hilde Regine, og takk!

Anonym sa...

Nå har jeg sendt "Men å få en marinbiolog inn i livmoren når du venter på å bli født, må vel kunne regnes som en provokasjon." på mail til meg selv. Den setningen var så bra at den måtte jeg bare spare på.

ogjegbare sa...

Hehe, klarer du å få bruk for den, er jeg imponert, Sonja!