onsdag 22. oktober 2008

For det er akkurat sånn det føles, tenk

Går det an å ha en slags verbal adhd? En språklig én? Når det bare renner over med ord og beskrivelser når jeg skal fortelle, forklare, sette ord på ting, vise at akkurat sånn er det.

Jeg var på fest dagen før, nå skal vi på middag, vi er på vei, jeg sitter i passasjersetet i bilen, har drukket altfor mye kaffe. Jeg strekker ut venstre arm, viser den fram, slår flere ganger på innsiden av albuen med flat hånd, prøver å forklare:
Jeg har så lyst til å bare få farris rett inn i åra, bare snu en flaske på hodet, dra den med meg på sånn stativ med hjul, plugge inn en ny én, intravenøst -

Jeg blir stille, fordi hun er stille.

Noen pleier bare si Jeg er tørst, sier hun.
Ja, sier jeg.
Vi ler.

Vi går tur på operaen, sola er i ferd med å gå ned, det er fint. Jeg kan bli melankolsk av fint. Vi snakker, joda, når man ser tilbake, det måtte bli sånn.

Men hvordan det går?
Jeg har mest lyst til å klore ut hjertet, ikke luke, men krafse det ut med en sånn liten håndrive man grer blomsterbed med. Og så, tuppe det utfor operataket, hvit marmor, det hører ikke hjemme her.

Jeg vet at du savner ham, sier hun.

Det enkle er ikke alltid det beste. Det finnes forskjellige måter å være tørst på, og savn føles ikke bare på en bestemt måte hver eneste gang og ferdig med det.

Noen ganger er savn bare en tone, moll, som dirrer litt under kragebeinet, andre ganger er det som å være fyllesyk og kvalm og omringet av dårlig eksperimentell fabrikkjazztekno og strobelys.

Som den følelsen når noen man virkelig ikke liker snakker om noe man virkelig ikke vil høre, og de gjør det lenge. En debatt som aldri tar slutt, for mange talere uten noe å si.
Nei, det er ikke kjedelig, det holder ikke.

Stemmene klør, kravler rett under huden, jeg vil raspe dem vekk,
og kommer jeg meg ikke ut snart, må jeg det, fingrene blir numne,
det kjennes ut som ørene løsner, som tinnitus i beina.

Ja, det gjør det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, hvorfor vil folk høres ut som en middels terapeut, når de bare kunne anstrenge seg ørlige mer, og være poeter? Som du blir her. En veldig fin tekst :)

Anonym sa...

Ah, fantastisk tekst. Jeg kjenner følelsen, men tror ikke jeg kunne sagt det like bra som du gjør her.

Jeg blir enda mer begeistret for bloggen din for hver ting du poster. Får helt bloggerprestasjonsangst her jo...

ogjegbare sa...

bharfot:
Så fint at du likte den.

Men har ikke du skrevet noe litt lignende i en kommentar et eller annet sted, om når ubehaget blir fysisk når man hører på noe man ikke liker, hvis jeg ikke husker feil? Mulig jeg rører.

rullerusk:
Takk og takk, hva skal man si. :)

Anonym sa...

Jo, det stemmer, tror jeg skrev det hos Rullerusk etter debutantaften på Mono. I likhet med deg er jeg ikke så flink til å lytte nøytralt ;)

Men budskapet ditt var vel todelt, lyttingen men også snakkingen. Og det med viljen til å strekke seg utover klisjéene, søke noe mer presist, det likte jeg aller best. (Hvis jeg forsto deg riktig.)

ogjegbare sa...

Men det finnes jo ikke én riktig tolkning, er det ikke sånn? ;)

Jeg merker at jeg stort sett ikke eier objektivt blikk for det jeg selv skriver, jeg bare føler om det stemmer eller ikke.

Tirill sa...

Du har så rett! Flink til å uttrykke deg er du. Og fin blogg!

ogjegbare sa...

Hei Theme T, det er godt man ikke er alene - og tusen takk!