torsdag 17. september 2009

Tok totalfredet hai, o'hoi!

Dagbladet har laget gla'sak om at en sunnmøring tok en MONSTERHAI med garn utenfor Hareid på onsdag. Monsteret er en håbrann, og er mer skummel for makrell og sild enn for deg og meg. Ikke mye til monster, med andre ord.

Men hvordan kan Dagbladet skrive at haien ikke var død da den ble dratt ombord og samtidig nevne i faktaboksen at håbrann er totalfredet og utrydningstruet - uten å synes det er verdt et par ekstra spørsmål?

Snart slipper alle som synes hai er dritskumle og ekle å bekymre seg mer, for vi er i ferd med å ta livet av dem alle sammen. Og hvorfor bryr vi oss ikke? Haien er ikke søt. Den er ikke panda.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vel er håbrann en utrydningstrued art. Men om jeg fikk en slik en i garnet ville jeg ikke ha spurt først og skutt etterpå. Kanskje jeg heller ville latt en dyreverner spørre? Da ble jo ikke jeg skadet.

ogjegbare sa...

Det er vel ikke akkurat slik at de var i livsfare, fiskerne...

Unknown sa...

Jeg er skeptisk til å bruke Wikipedia som FASIT på ting og tang..


Her lærer dere litt mer om håbrann..

http://fiskipedia.no/Arter/haabrann.html

http://www.fiskeri.no/Reklame/Habrannhistorie%20side%201.htm


Håbrannen er fredet for MÅLRETTET FISKE... og om de ikke fisket etter den med vitende vilje, gjorde de egentlig ikkeno galt.. og om en har forstått litt av fisking er det nok ikke bare bare å slippe en sånn en ut igjen, og forvente at han skal klare seg fiiint...

ogjegbare sa...

Hei Anca, og du har rett i at wikipedia ikke alltid er til å stole på. Takk for lenker.

Hvem vet hva jeg ville gjort hvis jeg hadde fått en håbrann i garnet? Det er ikke akkurat rettsforfølgelse av fiskerne jeg er ute etter. Men jeg blir ofte irritert av den cowboytonen som slås an når det skrives om hai. MONSTER og så videre... De bryr seg med å etter hvert nevne hva slags hai det er, men grunnen til at det skrives at haien ikke var død da den ble tatt ombord, ser ut til å handle mest om fiskerne var redde for å bli spist. Ikke om noe faktisk kunne gjøres for å sette den ut i live eller ikke.

baknyhetene sa...

Var denne haiarten fredet, kunne fiskeren selvsagt ikke selge den på torvet! Det er rimelig logisk :D

zagabå sa...

Oppi det hele må jeg bare skryte av det kule bildet på innlegget. Ja, jeg er veldig visuell av meg.. :-)

ogjegbare sa...

Hei baknyhetene, jeg tenker motsatt. Jeg synes ikke det er logisk at man får penger for et dyr selv om det bare er beskyttet mot målrettet fiske.

Og ikke sant det bildet er kult, zagabå. Fant det hos en tysk organisasjon som jobber mot sharkfinning.

http://www.sharkproject.org/Content.Node/kampagne/index.de.php

Dr. Borg sa...

Det var egentlig bare det jeg hadde tenkt til å skyte inn også. Utrolig fett bilde. Skulle gjerne hatt et sånn av meg selv og barna. Kult familieportrett liksom.