torsdag 23. april 2009

Vi har ei tulle med øyne blå

Dette er et av de fineste dyrene jeg vet om. Og skumleste.

Det minner meg litt om et foster, så rosa og gjennomsiktig og på dette bildet er bakgrunnen så mørk, det kan fint være inne i magen. (Ja, jeg ser at den står på en stein, men likevel).

Jeg lurer på hvordan gravide kan gå rundt og stråle og ikke være livredde for at det er et smilende, lite salamanderromvesen med fjærlignende eksterne gjeller rundt hodet de bærer fram.

(Dette er forresten en axolotl)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Så utrolig søt! omtrent slik jeg forestiller meg at babyene til vannalver hadde sett ut. Me wants it! Kose!

Stranger sa...

Det er noe skummelt med de fingrene, syns jeg, det gir helt klart fosterassosiasjoner.

ogjegbare sa...

Jeg er enig med dere begge, både søt og skummelt foster. Jeg smiler og grøsser.

Cecilium sa...

Da jeg gikk gravid, forestilte jeg meg temmelig ofte at jeg hadde en alien i magen. Iallfall i den perioden hun (jah, det var nemlig ei nydelig lita jente der inne) flyttet på seg, dyttet og sparket mest.

Synline sa...

Man VET jo ikke om det er en salamander der inne, men som regel er man redd for helt andre ting.

Det er masse å være redd for i svangerskapet. Og når svangerskapet er over er det enda mer.

Til slutt er det så mye å være redd for at man slutter å bekymre seg.
Nesten.

ogjegbare sa...

Ja Cecilium, jeg tror det må være en veldig vanlig tanke?

Og Synline, hehe, sikker på at du ikke er moren min? jeg er i hvert fall sikker på at hun er enig.

Synline sa...

Jeg var ikke spesielt tidlig utviklet, men hvem vet? Kanskje har jeg en ukjent datter der ute? ;)

Tenk så rart det hadde vært hvis det kunne gått an. Jammen glad jeg ikke er mann. Jeg vet hvor jeg har genene mine, for å si det sånn.

ogjegbare sa...

Ja, tenk! Jeg har sett min dose X-files, ingenting er umulig. Men det finnes litt for mange bilder av moren min gravid og på sykehuset rett etter fødselen. Jeg gikk gjennom bevismaterialet i den der "jeg MÅ være adoptert"-perioden.

Jammen er jeg glad for at jeg ikke har noen ukjente barn der ute. Det må være skummelt å være mann. Men tenk om et ukjent barn av mannen din plutselig dukker opp en dag! Jeg klarer ikke se det for meg, men sånt skjer jo.

dang sa...

søtt-skummelt! (mest skummelt)

om å lure på hva som er inni en gravid mage: jeg tenker på filmen rosemary's baby hver gang jeg ser en gravid dame. sist en venninne av meg. men jeg holder selvsagt alltid kjeft om det akkurat det da.

ogjegbare sa...

Ja, det er mye man ikke kan si. Og det er slitsomt, for det er akkurat det jeg tenker på. At nå er det en reke der inne.