tirsdag 28. april 2009

Arkitektur i trøbbel

Hvert år legger National Trust for Historic Preservation fram ei liste over bygg i USA som de mener er truet på den ene eller andre måten.

In recent years the Trust has been pushing people to recognize that mid-20th century Modernism is another kind of historic heritage, and we're gonna miss it, or at least the good parts, when it's gone, skriver Richard Lacayo på bloggen sin hos Time.

Her er noen av byggene:

Überarkitekt Frank Lloyd Wrights Unity Temple er i ferd med å bli ødelagt av vannlekkasjer og menigheten har ikke råd til å reparere.

Miami Marine Stadium har stått og vansmekta siden orkanen Andrew i 1992. Nå er den blant annet kladdebok for grafittifolket i Miami.

I denne hangaren i Utah sto bombeflyet som slapp atombomben over Hiroshima.

Miami Marine Stadium er fra 1963. Om tretti år snakker man kanskje om å frede bygg jeg har et forhold til, at de er historisk viktige. Historisk har innhentet foreldrene mine, lurer på hvordan det føles når jeg blir historisk. Jeg sier ikke at jeg er så himla gammel nå, men jeg ser jo hvilken vei det går.

2 kommentarer:

Carsten sa...

Miami Marine Stadium var faktisk kulisse for et drap i CSI:Miami. Så den er ikke helt glemt lokalt.

God artikkel! Vi er jo ikke helt gode her på berget heller med å opprettholde/ta vare på gammel (og ikke minst litt nyere) arkitektur.

ogjegbare sa...

Hei Carsten! Det må jo ha vært en perfekt kulisse for et drap. Jeg ble litt fascinert av bildene som viser hvordan det ser ut nå, forfallet og planter som har begynt å dekke deler av bygget.

Enig i at vi ikke er like gode her heller.