mandag 8. desember 2008

Jeg lærer meg å brille

Jeg prøver å bytte kontaktlinser med briller, i hvert fall om kvelden her og der, og søndager. Søndag er brillefin. Kanskje på jobb etter hvert? Men først øver jeg hjemme.

Men, altså, skal man liksom dusje i blinde? Går det an å dusje med briller? Jeg ser ingenting. Og hva med puling? Tar folk av brillene da?

Jeg får ikke til å pusse dem ordentlig med den lille filla inni etuiet, jeg gnir heller på zalo og skyller i vasken, det funker. Men blir de ødelagt? Tåler de vann? Tåler de regn, men ikke dusj?
Hvor er bruksanvisningen?

21 kommentarer:

Anonym sa...

De tåler vann, men får visstnok små riper av å bli vasket med vanlig stoff (klut, håndkle). Men jeg gjør som deg, zalo og glasshåndkle (og får ganske riktig riper, men det skjer jo ikke over natta da).

Og så lurer jeg på: Ser du EKSTREMT dårlig eller? Har aldri falt meg inn å dusje med briller, haha, hva skal du se etter liksom, føttene dine? In bed - no glasses på meg. Kanskje er jeg ikke nærsynt nok, forbehold om det, men liker å være nær nok til at briller ikke trengs, og så er vel lukter og berøring viktigere? Men ok… hvis du er halvblind… hm. *kniser litt*

ogjegbare sa...

Så bra at zalo er lov! Da skal jeg fortsette med det.

Jeg har -4.5 og -4.75, det er dårlig nok til at de i brillebutikken i thailand måtte fnise og lage koko-grimaser.

Så uten noen ting er min verden bare farger som glir over i hverandre. Problem når sjampo og balsam ser helt like ut, oppdaget jeg. Men hvordan vaske fjeset med briller? Nei, det må bli uten. Fargekode såpene? Ja.

Og den sexen. Greit nok når man er i senga og har tatt av briller uansett, det høres jo fornuftig ut. Men sex utenfor soverom, utenom leggetid? Er briller litt som sokker, det virker litt rart å ha dem på når så mye annet er kledd av? Eller virker det helt snålt å vrenge av seg brillene mens genseren er på? Her skulle jeg hatt en slags poll, tror jeg.

Anonym sa...

Åh ja, da skjønner jeg. Jeg er 2,5 og 3,5 så det er jo noe annet.

Ad sex, f eks i portrom: Brillene på hodet! Akkurat som du setter solbrillene om sommeren når du har linser. Er jo ikke særlig praktisk å kline med briller uansett – spesielt ikke hvis den andre også (skrekk!) er brilleslange! Finnes det et bord i nærheten, legg dem der. Men helst ikke på gulvet, når du blir omtåket er jo ikke skummel plassering av briller det du har mest lyst til å tenke på. Lykke til!

fr.martinsen sa...

Du lurer på ting jeg ikke har rukket å tenke på. Men det skal jeg.

Jeg er ikke så flink til å vaske briller, det er kjedelig, jeg gjør det bare når jeg merker at jeg må. Derfor tror jeg at jeg ser ut som en meg-variant av en mann med lagerfrakk og skjegg med eggerester i.

Strekker sa...

Sex: Enig med Bharfot.

Vask: Jeg kjører politikken "hvis brillene ikke er fornøyde med det stellet jeg gir dem, får de stelle seg selv", og ingenting tyder på at de har tenkt å ta ansvar. Jeg vasker med klut, med oppvaskbørste, med zalo, med ånde og kleenex. Det går helt fint.

Dusj: Dusjer uten, men jeg har lett for å føle meg litt hjelpeløs. Naken OG blind samtidig? (Med sex blir det annerledes, der er man jo to - og ofte én med nogenlunde intakt syn.) Briller når jeg skal intimbarbere, eller høvle over leggene, men dét er det ikke så ofte jeg gidder å gjøre.

ogjegbare sa...

Bharfot: Å, brillene opp på hodet! Jeg ser det for meg!

Og så klart, klining og brilling går ikke så bra sammen, og klining kommer jo i de aller fleste tilfeller før puling. Dette blir spennende.

fr.martinsen: Ikke visste jeg at dette var noe jeg kom til å tenke på heller. Og vasking ja, det blir først når verden har blitt grå og tåkete gjennom fettete glass.

Strekker: Å, herregud ja, barberingen. Fritt for å ikke omskjære seg i dusjen. Godt poeng at det ikke er så skummelt å være to. Mulig løsning er å få med seg noen i dusjen? Spørs om det ikke er enklere å være litt blind, sånn til hverdags.

Og så er jeg så glad for at man bare kan vaske i vei med hva man vil.

Astri Ulland sa...

Etter å ha fnist gammelmoderlig fra meg, må jeg bare ile til med kunnskap jeg ser ut til å være alene om: Zalo og vann er bra, men vannet må ikke være varmere enn det fingrene tåler. Det er et eller annet i overflaten på moderne brilleglass som er følsomt for sterk varme, i følge min optiker. Og jeg tørker med *Torky* - 2 års bruk, ingen riper!

ogjegbare sa...

Å, takk! Fingerregelen om vanntemperatur skal jeg huske.

Ellers, ny tanke:
Hvis man mister en sans, blir de andre sterkere? Ergo: Blind sex er skikkelig digg?

Anonym sa...

Jeg melder 5.25 minus, og liker godt å være halvblind og ha sex. Jeg innbiller meg at motparten ser like dårlig, sånn at alt er tåkete og uten konturer for begge, og alle skavanker forsvinner og begge er kjempefine. Mine stemmer går til uten briller.

ogjegbare sa...

Ja, det kan jo kjekt at alt ikke synes like godt. Jeg heller også mot brillefri sex, kjenner jeg.

Anonym sa...

Klart brillene skal av, ellers hadde jeg jo aldri fått pult!

Anonym sa...

Moi kan skilte med -8 og her i gården legges brillene pent, langt vekk før sengegymnastikk. Klining med briller funker dårlig, og jeg våger ikke å sette 4000-kronersbriller på hodet heller, synd hvis de detter ned, liksom! :)

Men barbering er noe herk, den kjenner jeg igjen! Har aldri prøvd å dusje med briller, fnis :)

ogjegbare sa...

Hjorthen, nå var det litt som du kommentarstemte på brillefri sex. Jeg er veldig i Tordenmodus, skjønner jeg.

kamikaze: Oi, du vinner med -8. Det var fryktelig mye synes jeg.

Og ja, tenk om brillene ble ødelagt! Og det er jo ikke akkurat sexy å stønne "pass på brillan" mens det står på. Hehe.

Strekker sa...

Nå fikk jeg en Nielsensk heteropulescene i hodet.

Hun: - Å fyyyy faan, ellefant!

Han: - Hold brillan!

ogjegbare sa...

Hahahahaha! Å, herregud, som jeg ser det for meg.

Anonym sa...

Jeg like blind som deg og går for briller på søndager og av og til ellers. Øyedoktoren mente at øynene mine bærte preg av 1 år med linser og trenger litt mer hvile enn hva jeg gir dem. Brillene må av i senga, såpe har jeg i øyehøyde i dusjen og linser brukes ved barbering.

ogjegbare sa...

ETT år med linser?? Herregud, jeg har 14 år. Jeg tør ikke tenkte på hva slags preg de må bære da. Det blir konsekvent søndagsbrilling fra nå av. Kanskje. Nei, en dag i uka. Fin regel. Evt. en slags tidskonto med timer tilsvarende et våkent døgn, inkludert dusjing og puling.

ogjegbare sa...

Det ble uklart. Like mange timer som jeg er våken i et døgn mente jeg, la oss si 16 timer. Selv om det egentlig blir mer 18, tenker jeg.

Anonym sa...

Haha, no lo eg høgt og unødig støyande av Bharfot sitt forslag om å legge brillene på bordet om du skal ha sex i portrom.

Anonym sa...

På hodet, Avil!! På bordet var mer med tanke på rasteplasser, parker og hjemme-hos-fester :D

ogjegbare sa...

Ikke bare puling i portrom nei, på rasteplasser, i park og på-hjemme-hos-fester også? Puh, dette blir travelt.