søndag 2. november 2008

Magnhild Opdøl: Ingen går mot meg ustraffet

På fredag var jeg så vidt innom Opdøls utstiling på Galleri LNM, Nemo Me Impune Lacessit. Jeg likte godt det jeg så av henne på 40/40 på Stenersenmuseet.

Blyant på papir, dødsmasker i bronse og ei lita mus,
det oppsummerer vel bra.

En del av figurene hadde tynne, insektaktige vinger.
Som Gorilla Girl:


Bildene mine yter forøvrig ikke detaljene rettferdighet,
men det skjønte du jo.

Jeg likte kanskje best den lille Napoleonmusa:


Som selvfølgelig fikk meg til å tenke på Jacques-Louis Davids maleri av Napoleon, han var jo en stor mann, men ikke stor.
Ikke like liten som en mus, men, men:


Her er han igjen, Hero:


På veggen ved siden av hang mange små musehoder i bronse, Casualties, dødsmasker:


Flere døde mus, Miceoleum:


Musehodene i bronse ligger på pels av et eller annet slag.
Under tegningene står det hva de døde av. Explosion, for eksempel.

Dødsmasker i bronse. Tar man gipsavstøpning av fjeset, lager en form, og så heller man bronse oppi? Ja, det må være sånn.
Lurer på hvordan det er å holde de små musene, det blir så smått, alle detaljene.

Det var mange flere tegninger, jeg hang meg vel mest opp i musene. Du kan se flere bilder her.

4 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Jeg fikk lyst til å vise deg disse dødsmaskene sort of, helt nederst i posten er de, Nathalia Edenmonts musehoder.

ogjegbare sa...

Ja, de du har på badet! Kanskje Opdøl er inspirert av Edenmont? Hun driver jo kunst remix, i følge pressemeldingen.

Anonym sa...

Fantastisk. me loves gorilla girl!

ogjegbare sa...

Ja, jeg likte også den. Kroppen så forøvrig litt mandig ut. På en feminin måte.