søndag 2. november 2008

Kjendiser, tyveri og voldtektsmetaforer

Jørn Hoel har blitt frastjålet en haug med ting, musikkutstyr, sangskisser, og det er klart, det er ikke noe gøy. Det er no forbanna dritt, faktisk. Men er det virkelig som å miste kjæresten? Nja, jeg kan leve med den metaforen. Tap, noe du var glad i, joda.

Bilen var nærmest voldtatt, kunne Hoel også fortelle. Jaha?

For fire år siden ble Dan Børge Akerø voldtatt. Nei, vent litt. Noen stjal bilen hans mens han skulle hente i barnehagen, nøkkelen sto i, det var dumt og til VG sa han:
Man føler seg nesten litt voldtatt i en sånn sammenheng. En vond følelse, du klandrer deg selv, og er forbannet på verden.
Jeg reagerte på ordvalget da, og jeg gjør det fortsatt. Hvis valget står mellom voldtekt og frastjålet bil, vet jeg hva jeg ville ha foretrukket. Heldigvis fikk han bilen tilbake etter et par dager. Forhåpentligvis gikk også følelsen av å være litt voldtatt over like fort.

Og ja, jeg skjønner at det handler om å uttrykke en følelse av at grenser har blitt tråkka på, at noen har tatt seg til rette, tatt noe som var ditt. Men voldtekt...?

13 kommentarer:

Bibbi-Jeanette sa...

100% enig!

Anonym sa...

Ja de to der er vel ikke de skarpeste knivene i skuffen…

ogjegbare sa...

Hei bibbi-jeanette og bra det ikke bare er jeg som stusser.

bharfot: Nei, akkurat de uttalelsene der er i hvert fall ikke spesielt skarpe.

viking81 sa...

Og om man tar det som står skrevet i Dagbladet og på Kjendis.no for god fisk så er man den skarpeste kniven i skuffen? Nei, tror ikke det!!!

ogjegbare sa...

viking81: Mener du at Hoel er feilsitert?

Anonym sa...

Det kan jeg ikke si noe om siden jeg ikke var til stede når han ble intervjuet.
Men når folk ut fra et kjapt intervju mener at noen, uansett hvem det måtte være, ikke er den skarpeste kniven i skuffa så er min oppfatning at det sier like mye om den som har skrevet innlegget som den det er myntet på!
Det er jo en kjennsgjerning at i mediaverden så liker de å omformulere og sette utsagn på spissen så folk gidder å lese det som blir skrevet...

ogjegbare sa...

viking81:
Dom som sier at non er dumme, dom er dumme dom, sa moren min. Noen ganger hadde hun rett, og andre ganger tok hun feil. Og det er heller ikke det jeg vil snakke om her.

For er det greit å bruke voldtekt som metafor når ting blir stjålet? Er det flere enn meg som reagerer? DET vil jeg vite.

arne sa...

Jeg er helt enig med deg (og bilen min ble stjålet en tidlig morgen i fjor, bilen kom aldri til rette og jeg lever greit med det).

ogjegbare sa...

Takk, arne - ikke minst for å se det fra en bileiers perspektiv! :)

fr.martinsen sa...

Ikke bare voldtekt, men det var også som å miste kjæresten? Og han HAR en kjæreste. Jeg ville mildt sagt hevet på øyebrynet av at min død skulle bli sammenliknet med et gitartyveri.

ogjegbare sa...

Jeg la godviljen til og tenkte at han mente "å miste en kjæreste" som i at kjæresten gjorde det slutt.

Hvis ikke er det jo vel friskt, det og.

Eller: Kjæresten vet at hun ikke er verdt mer enn ca 70 000 kroner, det var vel det utstyret kostet? Kjekt å vite på forhånd for alle parter hvis det skulle bli snakk om kidnapping og løsepenger og sånn.

Anonym sa...

Åh, enig! Jeg misliker sterkt når folk bruker sånne uttrykk. Tror ikke de helt skjønner hva de snakker om, egentlig. Jeg kan tenke meg de føler seg krenket og at noen har tråkket over grensene deres i stor grad. Jeg kan tenke meg de føler seg utrygge og sårbare. Det er likevel et godt stykke igjen til voldtekt.

På samme måte misliker jeg det når folk snakker om at et prosjekt var "dødfødt". Da vet de heller ikke hva de snakker om... så absolutt ikke.

ogjegbare sa...

Nei, jeg tror nok ikke de tenker over det, men klønete blir det. Men jeg kjenner at jeg ikke reagerer like sterkt på dødfødt, kanskje fordi det ikke gir meg assosiasjoner til en dødfødt baby, ordet er mer tomt for meg når det brukes i sånn prosjektsammenheng? Her må det tenkes.

Og nå begynte jeg å tenke på hele den debatten for en stund siden, som tok helt av, ord med negative assosiasjoner skulle ut av språket, men vi må jo ha ord for det negative og? Skal vi se, der gikk jeg meg bort.