lørdag 6. september 2008

Tryll, tryll! Svart hull!

Cern i Sveits, der pusles det med litt av hvert. Om noen dager skal de lage et mini Big bang og "se hva som skjer". Det handler om en partikkelakselerator, og det er noen protoner som skal kollidere skikkelig fort og sikkert mye mer. Forskning.no følger med, og godt er det. Noen synes dette virker litt voldsomt, noen er sikkert redde for at Gud skal bli lei seg, og noen håper at de kommer til å lage svarte hull.

Svarte hull!!! Visst er det spennende for forskerne, visst er det skummelt, og tenk alt vi kan bruke dem til! La oss ikke snakke om tid, men om avfallshåndtering!

Det der søppelberget som flyter rundt i havet? Vekk med seg! Nå er du stor gutt, Tobias, skal vi gi smokken din til det svarte hullet? Radioaktivt avfall, kvikksølv, kasserte kjøleskap, plastposer, gamle batterier, bilder av eks'en og hundebæsj, rydde, rydde. Skal til syden, hva med katten? Tryll, tryll! (Jada, kjenner at den var drøy.)

Og hvis vi først kan lage svarte hull, kunne vi jo masseprodusert en del i sånn passe størrelse? Jeg skulle gjerne hatt et i blokka. Ved siden av vaskekjelleren, så er det bare å knyte søppelposen, kaste ned sjakta, borte vekk!

Kunne man også montert inn svart hull i støvsugeren? Så slipper man det der posestyret? Og hvis man vil fjerne noe man ikke orker å ta på, som en død fugl på balkongen, kan man bare kaste eller legge det svarte hullet på det? På en eller annen måte? Ha en slags pinne med et svart hull på, som man kan stikke ned i sluket i dusjen, som så suger til seg alt det ekle håret?

Men oi, oi, oi, dette er jo veldig bra?

Hmmm.

Så var det det med mord og kvitte seg med bevismateriale og sånn da. Mulig det vil bli litt vrient med drapsetterforskning, siden mange kommer til å putte liket i et svart hull. Det hadde jeg gjort.
Men bevares, de CSI-folka får jo til alt mulig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg oppdaget et svart hull på jobben en gang. Du vet hvordan alle penner bare forsvinner sporløst? Plutselig åpnet jeg en skuff som tilhørte en pult ingen bruker, og oppdaget pennenes svarte hull. Der lå de nemlig, i enorme mengder! En unik og tankevekkende opplevelse.

Sjefen

ogjegbare sa...

Så det er der de er!!!

Thea Sofie sa...

Festlig! Jeg skriver opp svart hull på ønskelista mi til jul. Så kan jeg kaste inn alle de gavene jeg får som jeg aldri får byttet uansett.

ogjegbare sa...

Ja, svart hull er jo en sånn gave som bare keeps on giving. Eller som bare keeps on taking, egentlig.