lørdag 20. september 2008

Jag är en vampyr

Jeg kom til å tenke på Den vesle vampyren, barnebokserien av tyske Angela Sommer-Bodenburg. Kanskje er det fordi jeg skal se La den rette komme inn på operataket i morgen?

Jeg var fryktelig glad i den vesle vampyren.


Ble Sommer-Bodenburg litt J.K. Rowling-millionær av disse vampyrbøkene sine? Ville hun ha blitt det, hvis de hadde blitt etterfulgt av gode filmer? Det var jo et par tv-serier, og en film i 2000, men jeg tror den suger. Og spesialeffektene i den tv-serien fra 1985 ser ikke ut til å være all verden. Det er vel ikke så rart at fantasy lenge gjorde seg bedre i bøker, enn på film.

Kanskje var det tida og teknologien som holdt igjen for hysteriet, ikke no internett, ikke no hype? Var bøkene for barnslige, uinteressante for alle over 13? Eller når rett og slett ikke lille Rüdiger von Schlotterstein Harry til sokkestrikken?

Og kanskje var det en kjempehype, som jeg aldri fikk med meg.

Men dette ser ikke ut som nettsiden til en millionær. Ach so, kanskje hun driter i den. Men hun bor i Silver City i New Mexico, og det høres i det minste fint ut. Vi kan vel anta at hun har til rømme på burritoen.

Leser barn fortsatt disse bøkene? Kanskje man kunne brukt dem i tyskundervisningen? Eller har man allerede vokst fra dem på ungdomsskolen? Lærer barn fortsatt tysk?

Så mange spørsmål.

Her synger Jim Gray (som spiller Lumpi, vampyrstorebroren) det jeg tror var tittellåta (sier man det på norsk?) til den tysk-kanadiske tv-serien fra 1985. Ble den sendt i Norge?



Det er nesten litt søtt.

De siste månedene har jeg hørt litt for mye på Markus Krunegårds Jag är en vampyr. Buffy får skylda for at kvinner dropper kirka for Wicca, og HBO pusher True Blood. De er vel i tida, vampyrene.

11 kommentarer:

Anonym sa...

De bøkene husker jeg godt *mimre*, leste dem når jeg var liten. På den tiden syns jeg de var ganske skumle. Var vel også de bøkene som gjorde at jeg fikk helt dilla på vampyrer, noe jeg i grunn har ennå.

ogjegbare sa...

Visst var det skummelt! Men fin-skummelt.

En vampyrs bekjennelser var jo en annen höjdare for vampyrelskere, men da var man jo blitt eldre. Det er noe spesielt med Den vesle vampyren, de bøkene man leser tidlig på barneskolen.

Anonym sa...

En vampyrs bekjennelse, er en film jeg har sett uendelig mange ganger.

ogjegbare sa...

Jeg har nok sett den en del ganger, jeg også. Det har selvfølgelig ingenting med Brad Pitt å gjøre.

fr.martinsen sa...

Ich denke die kleine menschen deutsch lernen. Jeg fikk så lyst til å si noe på tysk, er dette tysk?

ogjegbare sa...

Aber klar! Ich habe Deutsh seit fünf Jahren gelernt, aber ich habe jetzt grosse Problemen um diese Sprache zu sprechen. Zum Glück, immer noch kann ich etwas verstehen.

Og jeg tror du har rett, de må vel lære tysk fortsatt, selv om fransk og spansk har et noe mer sexy image.

For hva ellers skal alle disse tysklærerne rundt omkring gjøre? Enn å lære bort tysk?

fr.martinsen sa...

2. verdenskrig? Arendt? Brecht? Weill? Goethe? Hölderlin? Habermas?

ogjegbare sa...

Also sprach fr.martinsen

Anonym sa...

Oj! Vi får vel rapport fra filmen? Boka er strålende, og jeg bikkjegleder meg til å se hvordan filmen har blitt!

ogjegbare sa...

Visst! Jeg har ikke lest boka, men har skjønt at det er noe jeg absolutt burde ha gjort. Hvis filmen bare er halvparten så bra som det sies at boka skal være, er det grunn til å glede seg.

Trine sa...

Kan bekrefte at "Den lille vampyren" ble sendt på TV i Norge på midten av 80tallet. Det var fanstastisk da, selv om det i dag ser litt hjemmelaget ut... Anbefaler dette klippet http://www.youtube.com/watch?v=MU0E3qVjl8c&feature=related
Ellers er jo Bram Stokers Dracula en all time high. Boka The Historian toucher også innom vampyrer. Lindqvist er forfatteren a La den rette komme inn, har nylig kommet med boka Menneskehavn, som ser meget bra ut. t.o.liksom