tirsdag 30. juni 2009

Ørevoks

I dag har jeg lært at hva slags ørevoks du har blir bestemt av kromosom nummer 16. Dette er visstnok noe alle vet (har det blitt meg fortalt), kanskje var det bare i mine naturfagstimer vi kun snakket om øreflipper og tungerulling. Satt de andre og sammenlignet ørevoks?

(For den som er/har vært like uvitende som meg: I følge Illustrert vitenskap er våt ørevoks, brun og seig, vanlig blant hvite og afroamerikanere, tørr, grå og hard ørevoks er vanlig blant asiater, nordamerikanske indianere, østeuropeere, sørafrikanere og folk fra Midtøsten. Jeg skjønner ikke helt hva som menes med hvit, tipper at det er oversatt fra Junaiten.)

3 kommentarer:

Synline sa...

Nytt for meg også der der.

Min er hormonstyrt. Jeg kan se på q-tip'en når mensen er i anmarsj ...

Slå den du ;)

Bernt sa...

Synes også det er morsomt med amerikanernes bruk av "white" eller "caucasian". Der borte kan er jo "hvit" ofte en herlig blanding som kan inkludere vest/øst europeere, russere, arabere, nordafrikanere, "native american", grekere, jøder, sentralasiater +++. Og i tillegg kan man være 1/4 afrikaner, asiat, inder osv uten at det synes på "fargen". I genetisk sammenheng er det jo meningsløse betegnelser om befolkningen der.

ogjegbare sa...

Haha, Synline. Nå sier konkurranseinstinktet mitt at jeg også må sjekke om ørevoksen min kan spå mensen.

Bernt: Og enda mer håpløst synes jeg det blir når det oversettes til norsk med hvit.