søndag 26. april 2009

Dosis

Hvorfor heter eggedosis eggedosis, og hva er det som er dosisen? Er det en dose egg, på en måte? Nei, det tror jeg ikke.

Kan man lage andre typer dosis, jeg bytter ut egg med noe annet og visper i vei med sukker? Eller er det best å beholde eggene og bare legge til noe annet? Kan jeg lage fiskedosis, potetdosis, nepedosis, kalvedosis, når jeg først begynte å tenke på dette blir jeg aldri ferdig. Overalt rundt meg ser jeg noe å lage dosis av.

De lager jo skum av alt mulig på flotte restauranter, de lager kanskje ulike dosiser og?

8 kommentarer:

Stranger sa...

For ikke å snakke om: hva betyr det jødiske ordet for eggedosis, Kogel mogel?

Kanskje det rett og slett er en så tullete dessert at det er umulig å gi den et skikkelig navn?

ogjegbare sa...

Kogel mogel, det høres ut som noe man ville bablet til en baby.

dang sa...

hm. ja godt spørsmål.

tenker forresten på eggedosis som en barnegreie. kan en voksen si j'eg skal hjem å kose meg med eggedosis' uten å virke rar?

ogjegbare sa...

Nei. Hehe.

Strekker sa...

Kogel mogel får meg bare til å tenke på tulledansken i Uti vår hage.

Lurer også på dosis-delen! Skal prøve å få noe vettugt ut av ordboksfetisjisten jeg bor sammen med.

ogjegbare sa...

Ja, gjør det!

Strekker sa...

Ivrig konsultasjon av norske og (enorme!) danske orbøker til tross, vi fant ikke ut av det. Da får vi bare hengi oss til russebussenes drønn og si: nts nts nts!

ogjegbare sa...

Det må da komme fra et sted? Jeg skal spørre språkrådet. Først, litt mer balkong. Nts nts nts!