onsdag 1. april 2009

Besøkstid

Jeg går forbi Oslo fengsel, eller Botsen, hver dag på vei til og fra jobb. På vei hjem, i seks-sju-tida, ser jeg noen ganger folk gå opp alléen, da er det besøkstid for pårørende. På nettsidene kaller fengselet selv alléen for "Olsenbandeinngangen". Så fint at de hjelper folk og forklarer hvor de skal gå. Kanskje noen synes det er vanskelig å spørre om veien akkurat dit.


I dag så jeg en dame med grønne støvletter, spiss tupp og høye hæler gå opp Olsenbandeninngangen. Hun hadde pyntet seg, men hun strevde litt med å komme fram, veien var fortsatt våt og gjørmete, og hælen sto spiss og tynn ut. Jeg lurer på hvem hun skulle besøke. Noen på avdeling A, det er da man bruker den inngangen. Og med de støvlettene der, en kjæreste kanskje?


Slik ser det ut inne i sentralhallen på avdeling A.

Og jeg lurer på hvordan det er å sitte der inne, midt i byen, men ikke midt i byen likevel. Om sommeren er parken foran Botsen full av engangsgriller, øl, unger og musikk. Er det fint å ha noe å se på, eller gjør det at du savner verden utenfor enda mer?


Sånn kan cella di se ut hvis du er innsatt på avdeling B.


Og dette er et fellesrom på avdeling C. Det ser litt kaldt ut, og jeg er ikke så glad i de benkene. Mye styr å reise seg og sette seg ned hvis det er mange som sitter der. Lurer på om noen bruker pianoet.

Jeg har stjelelånt bildene fra Statsbygg.

4 kommentarer:

Smilla sa...

jeg lurer på om de har tatt bilder av de fineste rommene. sånn som på hoteller. at det skal se bedre ut enn det faktisk er.

man kan se bilder de lekreste hotellrom på nettet, men når man kommer dit får man et rom med ødelagt vaskt, smal seng og et skjevt bilde uten ramme over senga.

og bildene er jo tydeligvis tatt rundt juletider ettersom det er julestjerner på bordene. hvor er de innsatte akkurat da? i kirka?

ogjegbare sa...

De har helt sikkert tatt bilder av de fineste rommene, det tror jeg. Kanskje noen som skal i fengsel sitter og kikker på nettet først, og så blir skuffa?

Hehe, kanskje de fikk juleferie?

Knut-Erik sa...

De to nederste bildene er fra avd.C, populært kalt Stifinnern. Og der er det helt klart finere enn på resten av fengselet. Jeg skal sørge for å få lagt ut noen realistiske bilder av cellene på fengselet så folk kan se hvordan det virkelig er. Vi har intet ønske om og reklamere, vi har allerede lange køer :-)

P.S: De innsatte er ikke så glad i å bli tatt bilde av.

ogjegbare sa...

Hei Knut-Erik, og så fint om du kan legge ut flere bilder! Det vil jeg gjerne se!

Og godt poeng: Det frister kanskje ikke å være posterboy på disse bildene...