torsdag 19. mars 2009

Elle dit knirk

Er irriterende stemmer universelle? For noen måneder siden sto jeg på bussholdeplassen og ventet, på benken ved siden av meg satt et ungt par, kanskje tidlig i 20-årene? De så øst-afrikanske ut. Hun snakket i mobilen, han satt og pirket i asfalten med den ene skotuppen.

Og den stemmen hennes er noe av det verste jeg har hørt. Den knirket og skar i ørene, selv om hun ikke snakket spesielt høyt. Jeg vet ikke hvilket språk det var hun knirket på, og jeg tror ikke det var selve språket jeg ikke likte, jeg tror det var stemmen. Men han fyren så ikke ut til å få frysninger hver gang hun skar og knirket avgårde, og jeg begynte å lure på om irriterende stemmer er universelle, eller kan de funke helt fint på noen språk, og ikke på andre?

Blir knirkedama en drøm på fransk? Jeg kom på den karakteren i Friends, Janice, Oh. My. God. med den fæle stemmen og latteren, er det bare på engelsk den stemmen gjør vondt å høre på?

5 kommentarer:

Anonym sa...

godt spørsmål! jeg tenker kanskje ja fordi min søster hadde en gang en au pair fra vietnam med en helt hinsides irriterende lys/nasal/masete stemme. (jeg merker jeg blir litt engstelig bare av å tenke på den)

anyway. stemmen var kjip i mitt vietnamesiske øre, og kjip i mitt norske øre.

fru Storlien sa...

ahhh. dette er helt forferdelig,nå ligger latteren til Janice og uler i bakhodet mitt.

ogjegbare sa...

En kjip stemme er en kjip stemme rett og slett? Nå skal man jo ikke generalisere ut fra ett eksempel, men likevel. Empiri er empiri.

Hehe, Fru Storlien... Tenk at akkurat den latteren der fortsatt sitter...

Anonym sa...

Noen stemmer er jo irriterende selv når de skriver på nett:-)

ogjegbare sa...

Haha!