torsdag 29. januar 2009

Liten livmor, ørnelunge?

Livmoren din er liten, sa legen. Og så ligger den litt bakover.
Å, sa jeg. Og tenkte samtidig at det var rart at hun ikke hadde lagt merke til det før, hadde den plutselig skrumpet sammen og falt bakover i tomrommet som oppsto? Hadde det skjedd brått, uten at jeg merket det? Mens jeg gikk til jobb en dag?

Et år senere var jeg hos en gynekolog av den dyre, private sorten.
Vi var ferdige, jeg mumlet noe om at den kanskje hadde virket litt liten og bakoverlent, den livmoren? Hun mumlet ikke tilbake, hun sa høyt og strengt at hun var så lei av de der allmennlegene som slang ut sånne beskjeder. Og nå har du gått og tenkt på det. Og lurt på om det har noe å si hvis du skal ha barn en gang, fortsatte hun. Det er som å si til noen at de har små bein. Hun kunne heller sagt at livmoren din bruker størrelse 36 i sko. Man kan da gå helt fint likevel, løpe maraton om man vil.

(Meta: Hvorfor føles det så privat å utlevere livmoren sin? Ville jeg følt det samme om det var et annet organ? Hjernen for eksempel, hva hvis den var liten og lå bakover? Hmm, ikke noe å skryte av det heller, kjenner jeg.)

Og jeg lurer på hvordan det er med organene våre, de inni kroppen der. Hvordan ser de ut? Kommer de i standard størrelse, standard form, hvor stor er variasjonen? Og ikke sånn sunn/usunn, mer hvordan de ser ut. Er det med organene som med det vi ser på utsiden av kroppen?

Ørneneser, oppstopperneser, flate neser. Alle klarer de vel å lukte og lage snørr. Finnes det en ørnelunge, et oppstopperhjerte? Hvor ulike kan de være? Og nyreformen, hvorfor er kroppen så glad i den? Utstående milt og fregner på tykktarmen?

Hender det at kirurgene åpner en kropp, og en sjelden gang blir slått i bakken av leverens svar på Angelina Jolie? Eller skremt av en galleblære bare en mor kan elske?

Og jeg skjønner at jeg må ta turen til Teknisk museum.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Da jeg ble operert nettopp sa kirurgen: «Den ene eggstokken din er litt liten, men fin.» Jeg ble glad jeg. Som resten av meg, altså? ;)

ogjegbare sa...

Du er tydeligvis litt mer positivt innstilt enn meg på kommentarer om organer... ;)

Men det var jo fint at han la til at den var fin. Fin er mye bedre enn bakoverlent. Nå ble jeg litt misunnelig.

Strekker sa...

Min er også liten og bakoverlent! Og jeg fikk også høre det hos allmennlegen, og ble skeptisk. For så å bli beroliget av dyr, privatpraktiserende gynekolog. Lukter dette facebookgruppe/underskriftskampanje?!

ogjegbare sa...

I alle dager, du også? Er dette liksom fast prosedyre? Skjer dette hver dag (i verdens rikeste land i 2009 og så videre)?

Sitter kanskje en tredjedel av alle kvinner og skuler på den lille, bakoverlente livmoren sin? Visst lukter det facebookgruppe. Med mange, mange utropstegn!!

!!!!!

Anonym sa...

Det eneste profesjonelle komplimentet jeg har fått for kroppen min var tannlegen som sa at jeg var flink til å gape opp, han hadde nesten aldri sett noen som kunne gape så høyt, sa han. Det var fint. Jeg håper jeg aldri får høre noe tilsvarende mens noen er i ferd med å inspisere livmorhalsen.

Heter det forresten livmødre?

ogjegbare sa...

Hvis det ikke heter livmødre, kunne det gjerne ha gjort det. Men den er vel en ensom ulv, livmoren.

Gapekompliment, den var ny. Men det er da en fin egenskap, synes jeg. (Men ikke gape med livmorhalsen, helt enig).

Synline sa...

Min livmor er også liten. Og i den har det bodd tre friske, fine jenter :)

Bakoverlent er vel det samme som laidback, er det ikke ;) Det må da være bra for en livmor

Astri Ulland sa...

"Ørneneser, oppstopperneser, flate neser. Alle klarer de vel å lukte og lage snørr. Finnes det en ørnelunge, et oppstopperhjerte? Hvor ulike kan de være? Og nyreformen, hvorfor er kroppen så glad i den? Utstående milt og fregner på tykktarmen?"

Dagens diktopplevelse: Deilig smilepoesi! Tusen takk!

ogjegbare sa...

Synline, godt å høre. Men nå begynner jeg å lure, alle har jo plutselig liten livmor? Må allmennlegene revurdere livmorstørrelser, tegne kartet på nytt?

Titta, takk, tenk at du fant kroppspoesi! Aldri så gæernt.. :)

Anonym sa...

Hei !

Fikk høre det samme om min livmor:
liten , bakoverlendt og litt til siden.......trodde nærmest jeg var underutviklet en stund , jeg .Men to barn har det blitt. De må ha hatt plass nok ,flott i størrelse som de var ved fødselen.Dermed hadde også min livmor den egenskapen som jeg antar kreves av en livmor; Kunne utvide seg når behovet for nettopp utvidelse er til stede !! Livmoren er jo en muskel ,rett og slett . Derfor lurer jeg også på hvorfor allmenlegene sier at kvinner har liten livmor uten at vi har bedt om å få størrelsen vurdert.
Er det en viktig informasjon som vi trenger,og i så fall hvorfor ?


mammamia

Katla sa...

ja den som kom på alle de spørsmålene der og da.

ogjegbare sa...

mammamia og Katla, ikke sant - uoppfordret livmorinfo bør komme med noen slags forklaring om hva det har å si og ikke si for funksjon og bruksområder.

Oi, det ble knotete. Jeg synes jo det er greit å få vite hvordan det ser ut inni der, men da vil jeg gjerne også få vite hva det betyr hvis noe er lite og laidback. Som åpenbart er veldig vanlig, sett ut fra kommentarene her?

Karen sa...

Oppstopperhjerte er mitt nye yndlingsord!

ogjegbare sa...

Ja, det er jo et veldig fint ord. :)