mandag 19. januar 2009

Gamle damer har vært ute en vinterdag før

I jula var vi hos bestemor, og på snoketur i det ene klesskapet fant jeg et par støvletter. Ikke sånn retro, ikke sånne kule. Neida, de er kjøpt for fem år siden i en konfeksjonsforretning med hovedvekt av damer 70+ i kundekretsen.

Men nå har bestemor blitt litt hoven i beina, hun har mistet følelsen i noen av fingrene. De har blitt for vanskelige å få av og på. Bare ta dem, sa hun. Og søte bestemor måtte fnise litt av ungdommen som vil gå rundt i kjerringsko, tenke seg, de er nå rare.

Og fra nå av er det kjerringsko som gjelder for meg, i hvert fall om vinteren. Godt grep i sålen, foret, varme, jeg vasser i snø og blir ikke våt på beina.

Gamle damer er ikke dumme.

(Og nei, jeg gidder ikke ta skokrem på tuppen. Og jeg har ikke sånn laminatgulv hjemme, det er på jobben.)

5 kommentarer:

Anonym sa...

så kule!
på bloggen min kan du vinne deg et par sko til hvis du vil ;)

Synline sa...

Kjerringsko eller noe annet traust er det eneste som duger når det er vinter på gammelmåten (dvs med snø og nullføre).

PS: Jeg har tagget deg.

ogjegbare sa...

Hei lenestyle, og takk for tilbudet. Jeg er både dårlig taper og vinner, jeg kvier meg alltid litt for konkurranser, det får uansett fram det verste i meg.

Synline: Vinter og traust henger sammen, enig. Og så tagging! Det får jeg liksom aldri til, av en eller annen grunn.

fru Storlien sa...

skikkelige gromme sko. jeg har noe lignende - de omtales bare som fjøsstøvlene. men gode er de!

ogjegbare sa...

Komfort is the new...loud?