mandag 12. januar 2009

Er det sånn det er å være smart?

Jeg kan litt om hai. Marinbiolog er jeg ikke. Men jeg leser en del. Og mine skarve lekmannskunnskaper er nok til at jeg irriterer meg grønn over de fleste haisakene jeg leser i nettavisene. Mon tro hvordan folk som vet litt om alt mulig annet har det. Eller er det kanskje bare haidekningen som er så intetsigende og døll? Antakeligvis ikke. Men nå ble jeg lei av min egen forutsigbare mediekritikk. Like kjedelig den, og. Men la meg få blåse litt ut da.

Et monster av en hvithai kastet roer ut i vannet, eller hvordan det nå var. Sammen med verdens dølleste video, der ingenting skjer. Stakkars haien gjorde ingenting, alle overlevde. Haien også.

Eller når det er som tatt ut av en scene fra Haisommer. Jaha, en enorm plasthaioverkropp kom mot deg?

Men jeg vil vite hva slags hai. Visst er det sjelden haier blir identifisert under et angrep, men hvis de vet at den var fem meter lang, må de ha sett noe mer? Antall finner, farge, form? Hvilke haier er det vanligvis i området? Hva hadde skjedd i området før angrepet? En teori? Anyone?

Alt som skrives føles så gjennombløtt av skrekkfilm, at jeg ikke føler meg sikker på at det som står der faktisk er sant.

Og den dumme pollen som spør om folk er redde for hai når de er ute og svømmer.
Grrr.
Sånn.

11 kommentarer:

Anonym sa...

En kollega av meg sa en gang: "Jo mer jeg leser i aviser om ting jeg kan litt om fra før av, jo mindre tror jeg på de tingene jeg ikke kan noe om, for det de skriver henger jo ikke på greip". Jeg tror det er en fornuftig innstilling

Anonym sa...

Huff, ja, husker jeg ble deprimert første gang jeg skjønte at sånn må det jo være på alle felt.

Forøvrig utrolig kult at du har spesialisert deg på hai. Jeg er veldig for arbeidsdeling. Alle trenger ikke være eksperter på midtøsten, vi må ha noen som kan hai og haiti også.

ogjegbare sa...

Hei turanga, og ja, det er nok en fornuftig innstilling, men litt trist også. Verden var enklere da jeg trodde alt med maskinbokstaver var sant. I hvert fall at det meste var det.

Onde kvinner: Arbeidsdeling er veldig bra, heldigvis. Da kan jeg kosemose med haien, som jeg elsker, mens andre kan klabbe med konflikter jeg aldri får helt grepet om. Puh. Men det må være frivillig, den arbeidsdelingen. Tenk om noen bare sa da har vi bare igjen lakseoppdrett, det må du ta.

Anonym sa...

Jeg bor i Australia (Peth, der en mann ble drept av hai i romjulen) og følger disse sakene ivrig, må man si!

Må bare si at de australske avisene fremstiller sakene mer nyansert og detaljert (f.eks. med hvilken type hai osv.), men VG har de store trekkene riktig 8som hvem som har blitt angrepet, når og hvor, osv.)

Det er litt skummelt å gå på stranden for tiden, må jeg innrømme.

Kathleen sa...

Tabloidaviser er tabloidaviser.

Synline sa...

Da får du sikkert samme følelsen som første gangen jeg hørte Sylvia Brustad uttale seg om "farlige p-piller". *Grøss*

Da forsto jeg at det er sikkert mange politikere som bare snakker tull om ting de virker rimelig skråsikre på.

ogjegbare sa...

Hei Maren, og klart det er skumlere når man selv faktisk bader de samme stedene. Desto mer relevant å få vite så mye som mulig, bra at australske aviser er bedre på det. Desto mer teit blir VGs poll.

Men ser man på hvor mange mennesker som plasker ute i "shark infested waters", er det jo bemerkelsesverdig sjelden det går galt.

Kathleen: Hør, hør. Men man må jo gruffe litt likevel.

Synline: Grøss... Og når politikere/medier virker så sikre, er det jo ikke rart mange tror på det, hvis man ikke selv vet at det er vrøvl?

Karen sa...

Jeg syns det er veldig gøy at du åpner innlegget med "Jeg kan litt om hai". Hehe.

TIl forsvar for tabloidavisene hadde de nok gitt mer detaljert informasjon hvis vi for eksempel hadde en livsfarlig torsk i norske farvann.

ogjegbare sa...

Ja, det er like greit å få kunnskapsnivået om hai på bordet, først som sist.

Jeg håper du har rett, det var jo oppslag om dykker bitt av hai i oslofjorden for noen år siden, skrekk og gru! Ingressen er ikke noe bedre, "opplevde alle dykkeres mareritt". Men bak overskriften skrev de jo at det var en rødhai, og at den lille saken hadde ligget og kula'n på bunnen og blitt plukket opp av dykkeren. Klart man biter. Det hadde jeg gjort og. Noe særlig tenner hadde den heller ikke.

Kanskje hadde man skjerpet seg hvis vi faktisk hadde hai (eller torsk) som kunne være farlige langs kysten vår? Nå blir det mer fiksjon, siden det er så langt unna likevel?

Men det høres jo ikke akkurat ut som journalistikk... Skrive seriøst om Tibet? men det er jo så laaaaangt unna...!

Karen sa...

"Men det høres jo ikke akkurat ut som journalistikk... Skrive seriøst om Tibet? men det er jo så laaaaangt unna...!"

Veldig fint perspektiv. Og mange nordmenn liker jo uansett å skjerme seg mot det meste, så det neste blir kanskje at man veldig sitt geografiske område. F.eks. "Jeg vil bare ha nyheter fra innenfor Ring 3 + Veggli i Numedal", så kan man lukke øynene for resten.

Da legger vi i det minste ikke merke til at de sensurerer nyhetene for oss etter hva de tror det er interessant for oss å vite. Som haitype, for eksempel.

ogjegbare sa...

Men tenk om jeg kunne huke av for hainyheter, så kom de til meg. Det hadde vært fint.

Nå har Dagbladet lagt ut video med tittel: Haier lager blodbad i Australia.

Så de videoen før de la den ut?
Jeg banner ikke, jeg knurrer.