lørdag 1. november 2008

Finanskrise - Depresjonen, 0-1

Ja, det er finanskrise og rentefest om hverandre, og ingen vil ha leiligheten din, men du kan kjøpe Island, og alle sier bytt bank din dust, og jeg sier jeg orker ikke.

I stedet tenker jeg på Dorothea Lange, på bildene hennes fra Depresjonen, stor forbokstav, den ordentlige.

Jeg tenker på "Migrant Mother", at Florence Owens Thompson, som hun heter, døde av kreft for 25 år siden, mens vi fortsatt ser på fjeset hennes.


I 1936, da bildet ble tatt, var hun enke og tok seg av fem barn, hun var på vei fra Los Angeles og nordover langs kysten til Watsonville, bilen brøt sammen, hun måtte stoppe. Og der tok Lange bildet av henne.


Her er bittelitt av et intervju med Thompson, hun forteller om livet sitt på 30-tallet, om da bildet ble tatt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy søren... Ja, våre problemer blir relativt små i forhold. Det er vel ikke akkurat sånn at noen står i fare for å sulte ihjel, eller flytte på gata.

Fantastisk godt bilde, det er et som treffer veldig og får i hvert fall meg til å sitte og studere.

ogjegbare sa...

Ja, de hadde nok mer dreis på krise for 70 år siden. Enda godt for oss og Island at det ikke er en konkurranse.

Noen bilder blir jo ikoniske, og sånn sett kom Thompson bedre ut av det enn den spanske lojalisten som ble skutt foran linsa til Robert Capa: http://ogjegbare.blogspot.com/2008/10/hvilke-bilder-ville-robert-capa-ha-tatt.html