fredag 28. november 2008

Dritings på dypet

Det er noe som heter dybderus, du kan få det når du dykker. Du går for langt ned, eller du er bare ikke i form, du blir brisen på meter under havet, oppfører deg som om du er full. Og det er du jo på en måte, hvem har bestemt at man bare kan si full om alkorus?

Det heter også nitrogennarkose, men dybderus er mye artigere.

Så er du der da, kanskje på 30 meters dyp, med dårlig koordinasjon og dømmekraft, kanskje prøver du å få med deg den fine sjøstjerna hjem. Kanskje vil du bare sette deg ned et sted for å grine.

Det som er litt rart med dybderusen, er at den går over så snart du kommer deg opp på grunnere vann, det vil si, den du dykker med må sikkert dra litt i deg, for du vil vel bare oa hela natten og danse støveldans. Men la oss si at du går ti meter opp, og vips, borte vekk. Dybderusen har ingen bakrus, ingen tømmermenn.

Hvorfor kan det ikke være sånn med alkorus også?

Tenk så greit på fest! Du takker verten, krabber over sko og jakker, sjangler ut døra, sikter på heisen, og DER! ble du helt edru og kan kjøre hjem.

Hvis noen vil slåss på fest - send dem ut, alt er greit. En som føler seg dårlig? Ut på gangen, fin som ny. Kameraten din er i ferd med å bli med et troll hjem? Slapp av, han blir edru før han når det nachspielet.

4 kommentarer:

fr.martinsen sa...

"Hvorfor kan det ikke være sånn med alkorus også?"

Neinei, det er ikke nødvendig, vi tar det som er, dette er jo strålende nyheter, dette var jeg ikke klar over. Hvis noen hadde fortalt meg det her ville jeg begynt å dykke før nå.

Vi må dykke mer åpenbart, og på en annen måte, med andre hensikter. Jeg vet ikke hva du driver med nedi havet, kikker etter hai antakelig.

Men jeg kommer nå til å investere i dykkerutstyr. Og dermed trenger jeg aldri mer kjøpe ølogvin? Det er fredag ettermiddag, la oss ta en tur til havs.

Eller! Kan jeg lage meg en slags trykketank hjemme heller? Med skrivebord og mulighet til å ta med middag inn?

ogjegbare sa...

Ja, du kan kjøpe trykktank og ha i stua. Ta med litt mat og pc inn, fylleblogge. Hvis dette tar av, vil det sikkert bli tilpasset markedet, trykktankene altså, mindre og mer stue-vennlige, kanskje et kombimøbel på en eller annen måte. Eller i bakgården da, i verste fall.

Eller man kan dykke på gammelmåten. Man kan øve på ulike tegn, så man får snakket sammen likevel, eller ha med sånn hvitt brett og tusj som virker under vann, det har jeg sett at de har.

fr.martinsen sa...

Ja. Dette er supre ideer. Trenger ikke å videreutvikles, de holder som de er.

Vi finner en investor og hvis vi ikke får nok-salg kan vi si at det er finanskrisen.

ogjegbare sa...

Ringer du Hegnar?