tirsdag 30. september 2008

Mageplask

Jeg lurer på hvor mange dyr som er som katten, som alltid lander på beina. Gjelder det i det minste alle kattedyr? De store og? Har noen kastet en løve ned trappa noen gang? Gikk det bra?

Jeg klarer ikke se for meg en tiger ramle ned fra trærne med ryggen først, og så snu seg i lufta. Tigre er kanskje ikke i trær. Gepard derimot, den har jeg mer tro på. Men den er jo litt nettere. Tigeren er svær.

Men er det virkelig sant at katten alltid lander på beina? Empiri? Kvalitative data, kvantitative? Leksikon? National Geopgraphic? Anyone?

Jeg tror ku er skikkelig dårlig på å snu seg i lufta. Flodhest også. En liten apekatt - ja, men ikke gorilla. Jo større dyr, jo vanskeligere er det kanskje å få til det der.

Hva med gnagere? Mus, hamster, rotte. Lander de på alle fire? De er jo små.

Jeg pleier å si til venninner som akkurat har fått barn, at de kan slappe av, ikke hold så hardt, babyen er som katten, den lander alltid med beina først. De synes ikke det er morsomt.

Det er egentlig veldig få av mine babyspøker som slår an.

4 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Dette hører strengt tatt ikke hjemme under denne posten, men se: jeg sier det likevel. Jeg skremte vettet av vennene mine med å si at jeg hadde tvangstanker om at jeg kom til å klippe av de bittesmå fingrene til den bittelille ungen deres.

ogjegbare sa...

Nå tror jeg akkurat jeg grøsselo.

Slitsomt å få for seg fæle ting. Lurer på hvor det kommer fra? Jeg kan ikke se filmer som Saw, fantasien min har mer enn nok med alt gørret den kan stelle i stand på egenhånd.

Og jeg tror kanskje nybakte foreldre er de mest humørløse når det gjelder kiden. Og hvordan gikk det med fingrene? Klarte du å la være?

Anonym sa...

Jeg og brødrene mine gjorde en gang et forsøk med ene katten vår. Vi holdt den opp med beina i været og slapp den mot gulvet. Den landet ikke heeelt på beina. Litt mer sånn på siden. Men jeg tror de må ha en viss en høyde for å rekke å snu seg. Katten vår ble ihvertfall skikkelig fornærmet. Det er katter også veldig flink til nemlig.

ogjegbare sa...

Så bra! Nå har jeg et stk kvalitativt data. Jeg tror du har rett i at de trenger noen meter for å få snudd seg helt.

Og katter ja, de er gode på det der med fornærma. Nå lurer jeg på om det også gjelder alle kattedyr? Noen som har sett en snurt puma?